Designfamilie


8 år siden 4 kommentarer Kortprosa kultur mennesker familie

6Mørketid
Mere mørkt end lyst · hule liv, hyggelig levende lys · D vitaminer in... [...]
Digte · natten, udnyt livet, sind
5 måneder, 19 dage siden
2Landstedet
Alene i mit primitive hus · Kaffen varm nybrygget · "Landstedet" er d... [...]
Digte · skyer, livsrefleksion, eftertænksomhed
8 måneder, 29 dage siden
4Det var det
Nu er den der · den lå langt ude · i fremtiden · Det gik så hurtigt · dag... [...]
Digte · arbejdsliv, tredje alder, forvirring
9 måneder, 24 dage siden
3Det der vandes
Har trukket gardiner for · persienne nedrullet · varme usynlig mærkba... [...]
Digte · eksistentiel, svigt, fællesskab
10 måneder, 12 dage siden

Puls: 8,5

Publiceret: 0
Afgivet: 4
Modtaget: 0
Poul Brasch (f. 1957)
"Familie er vigtigt" sagde den søde ældre dame fra Canada. Den ældre dame har boet i Danmark siden 1962. Hendes mand var keramiker og de landede på Bornholm. Nu var manden død og hunden ligeså. Den ældre dame rejser hvert år hjem til Canada for, at se til sin familie og alle børnebørnene.
   Den søde ældre dame er trods sin høje alder, stadig illustrator og foredragsholder.
   De søde ældre dame havde besøg af en flok studerende fra Japan. De tog også ud i landet. De vendte retur til den ældre dame, ganske oprørte og målløse. De spurgte ivrigt den ældre dame, der forsøgte at give svar, selv om hun var fra Canada. Den søde ældre dame forklarer mig:
   "I Japan tager man sig af sine, passer på sin familie og især de ældre. Det er ikke godt at være alene, vælger du, at være alene er der noget galt".
   Japanerne ville tage hjem og udarbejde et projekt, skrive en bog om det de havde oplevet i det lille land oppe i nord.
   "Det var da en god idé, bare de ikke laver en brugsanvisning", sagde jeg til den søde ældre dame.
   Jeg fortsætter: "Er det ikke sådan at dem i østen kopier alt fra os i nord og lader hånt om patent rettigheder, de laver design kopier af alt, lige fra Egeskov Slot til Margrethe skåle...ikke sandt?"
   Den søde ældre dame smiler og nikker til mig.
   Jeg fortsætter: "De skal ikke kopiere vores ensomhed"

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 20/09-2015 12:42 af Poul Brasch (Blækhuset) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 245 ord og lix-tallet er 23.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.