7Perception
Nogle gange er det vi hører · ikke det vi ser · og nogle gange er det... [...]
Aforismer og gruk · eftertænksomhed
1 år, 8 måneder siden
6Soldat
"Krigen er det sted, hvor unge mennesker, der ikke kender hinande... [...]
Klummen · civilisation
2 år siden
1For helvede da
Håbefulde og lidt naive demokrater, · der lever deres eget livs tot... [...]
Digte · ukraine
2 år siden
5Løgnen
Jeg fyrer bare løgnen af selv om jeg ved, · at alle de andre også v... [...]
Digte · løgnen
2 år siden
5Jeg ser
Jeg ser op mod den danske himmel, · med store hvide skyer der drive... [...]
Digte · ukraine
2 år siden

Puls: 4,1

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Nils Højsager-Jessen (f. 1956)
"Hold da kæft hvor er den stor"! Sagde hun og gjorde store øjne, mens hun småklappede i hænderne og jublede, da hun så den.

Han trak den helt op, så hun rigtigt kunne se den i hele sin pragt. "Jah, den er da pænt stor," sagde han samtidigt med at han underspillede sin stolthed lidt.

"Åh, må jeg ikke røre den?" Spurgte hun nu lokkende.

"Ok, men pas på, den er nok lidt slimet," var hans svar på hendes bedende blik.

"Ja, ja, jeg skal nok passe på, jeg er jo ikke lavet af sukker," sagde hun hurtigt, mens hun rakte hænderne frem. Da hun rørte ved den, bevægede den sig i et hurtigt ryk. "Ih, den er jo levende," smilede hun op til ham, da hun strøg med fingrene hen over dens blanke hoved.

"Selvfølgelig, den er jo lige kommet op," grinede han til hende.

Hun smilede til ham, fugtede sine læber og sagde: "Jeg kan snart ikke vente med at smage på den".

"Jamen det går heller ikke længe, inden du får den serveret," grinede han og blinkede til hende.

De pakkede hurtigt, næsten febrilske deres ting sammen, kørte forventningsfulde hjem til dere lille hyggelige lejlighed og skyndte sig op ad trapperne. Her tog han den atter frem og igen stod hun og beundrede den.

Så skar han havørredens bug op og rensede den grundigt for indvolde, mens han stadig sikrede sig at hovedet blev siddende. Efterfølgende skrabede han slim og skæl af fisken og lagde den på et stort stykke smørsmurt alufolie.

Inde i bugen lagde han et par små stykker smør og en ordentlig dusk af skyllet dild. Så pakkede han fisken helt ind i alufolien således, at samlingen af folien var hen langs bugen og derefter anbragte han den i ovnen. Han støttede fisken mellem to varmefaste glas, således at den lå med ryggen nedad og folden opad. Ovnen blev skruet op på 160 grader og så skulle den være i ovnen i en time, måske lidt mere fordi det var en pæn stor fisk.

Han serverede fisken sammen med nye kartofler, dilddip, sprøde grønsager og et glas kølig hvidvin. Det mest lækre måltid, hun nogensinde havde smagt. Måske fordi hun selv havde været med ude ved kysten og set, da han fangede denne flotte havørred.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 11/11-2017 21:05 af Nils Højsager-Jessen (storyteller) og er kategoriseret under Essays.
Teksten er på 381 ord og lix-tallet er 32.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.