5Dage
Der er dage · hvor det er nødvendigt at stå op · for sig selv · være ve... [...]
Digte
2 dage, 17 timer siden
1Mørkt rugbrød - Kapitel 2 fortsat
Gårdspladsen er øde, jeg stiller rygsækken, og banker på, men ing... [...]
Romaner
7 dage siden
6På bølger
Som · hud mod hud · uden dissonans · glider vi gennem nattens græs · de g... [...]
Digte
15 dage siden
5På vandet
Dagene er grønne grynede og svagt støvede · som sandet på stranden ... [...]
Digte
20 dage siden

Puls: 82,0

Publiceret: 19
Afgivet: 92
Modtaget: 82
Ulla Hexibru (f. 1956)
Til begravelsen fyldte mennesker og blomster rummet helt, orglet brusede med salmer Peter aldrig ville have valgt. Vi sad på forreste række Maria og jeg. Efter besøget i kapellet havde vi ikke sagt et ord til hinanden. I kisten lå han som en bleg babyskygge iført det blå jakkesæt, jeg købte til ham året før i håbet om, at han ville bruge det. Det blev i skabet, han tog det aldrig på.

Jeg talte for Peter, drengen, eventyreren, vildbassen, klog og munter. Han var det forkerte sted den forkerte dag. Kunne jeg have byttet, havde jeg gjort det.

Jeg skæver til Maria. V i taler ikke om det, men hun har bedt mig flytte. Som om det er min skyld, som om.

Sommerhuset har en udmærket sovesofa. Vi råber ikke højt, vi har aldrig råbt højt. Maria græder og min klump i halsen vokser, i takt med at gudstjenesten skrider frem. Vi bærer ham til rustvognen, vores søn, vores sidste fælles handling.

Jeg ser i spejlet uden synlig forandring, jeg er iskold. Mens jeg går gennem rummet,'drikker jeg af den halvfulde mælkekarton.
   Jeg ved ikke med sikkerhed, at det var ham der skød det dræbende skud. Men han var der, det ved jeg fra den efterfølgende retssag. De var fire der dækkede over hinanden. Han var den der med størst sandsynlighed skød.min dreng.

Jeg sætter mig i lænestolen, stirrer ud mod havet, køligt og gråt i disen, drejer våbnet mellem hænderne, det ligger så tungt og solidt der.
   Mit sigte er godt, det har det altid været, godt og effektivt. Jeg vil tage jollen og sejle ud, ud forbi sejlrenden. Helt ud på det dybe.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 26/11-2017 11:35 af Ulla Hexibru (heksemutter) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 277 ord og lix-tallet er 25.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.