En dag på kontoret


6 år siden 4 kommentarer Essays danmark livssyn magt

5En anden
Hvis jeg var en anden · Når min mor trøster mig, bliver jeg rolig, · ... [...]
Digte · poesi, nuet, venner
5 måneder, 17 dage siden
1Min dag
Ved at vågne i kroppen, · hænderne på tastaturet, · toasten på taller... [...]
Digte · hverdagstanker, livsrefleksion
2 år siden
1Kender du Bendt?
Kender du Bendt? · Hej Bendt, vi vinker... · Jeg har været oppe siden... [...]
Digte · savn, kultur, livets gang
3 år siden
3I dag...
Er ved at vågne i min krop, · hænderne på tastaturet, · toast på tall... [...]
Digte · tanke, tid, lys
5 år siden
2Bjergtaget
Min dansklærer ville bede mig · om at summe · over teksten. · Men det v... [...]
Digte · digt, tradition, inspiration
5 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Kirstine Enevold (f. 1948)
Igen idag regner det ned, dårlig start på ugen. På kontoret sidder vi ganske vist tørt og lunt men klimaet er ved at forandre sig og det medfører oversvømmelser i udsatte lokale områder.
Posten er endnu ikke kommet herud selvom klokken er næsten ti. Alle er nervøse over at høre nyt fra ledelsen. Flere har bemærket de berømte prikke runder i firmaet allerede. Stemningen er intens og anspændt og ingen smalltalk som ellers i formiddagspausen.
Wienerbrød og kaffe smager lissom ikke rigtigt, når man sidder og er nervøs.
Morgenen startede med at skændes med børnene derhjemme. Konflikt og hastværk. Og nu igen - usikkerhed i bare at sidde og vente. Posten er måske strandet i viadukten, hvor vandet plejer at samle sig.
Hvis det nu var en film, man var med i, kunne man dreje historien væk fra ulykker og finde på en happy ending, men hvilke værktøjer er der at tage af kontorets hverdag, dvs. den virkelige hverdags trummerum, hvor man end ikke kan finde ud af, hvem der præcis er skurken, (lad os kalde ham M). Bare der fandtes en brugbar handlingsplan.
Firmaer er internationale og fifler med offshore ordninger og skattely for at maximere overskuddet til aktionærerne. Eller man flytter til lande hvor omkostningerne er lave. Det koster arbejdspladser og familietragedierne følger efter.
Det banker hårdt på døren og statens våde postbud med breve er anpkommet.
Mellemlederen er hurtig henne ved døren, og snart får vi endelig beskeden, om vi er frit stillet eller ej.
Han er blusset op i ansigtet og skal indlede den svære samtale med medarbejderne-
Hvad hvis brevene gik tabt på vejen, ville det så gælde juridisk med fyringen.
Jeg fantaserede om min skæbne og dannede imaginære billeder for mine øjne, i film kan det nogen gange redde situationen, men i det virkelige liv, hvilke værktøjer er da da til rådighed til at præge sin historie. Der ved man feks kun at skurken kaldes M, og hvem man skal komme efter i fiktionen.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 25/03-2018 12:43 af Kirstine Enevold (kirstine12) og er kategoriseret under Essays.
Teksten er på 330 ord og lix-tallet er 39.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.