Kender du Bendt?


3 år siden 1 kommentar Digte savn kultur livets gang

5En anden
Hvis jeg var en anden · Når min mor trøster mig, bliver jeg rolig, · ... [...]
Digte · poesi, nuet, venner
4 måneder, 17 dage siden
1Min dag
Ved at vågne i kroppen, · hænderne på tastaturet, · toasten på taller... [...]
Digte · hverdagstanker, livsrefleksion
2 år siden
1Kender du Bendt?
Kender du Bendt? · Hej Bendt, vi vinker... · Jeg har været oppe siden... [...]
Digte · savn, kultur, livets gang
3 år siden
3I dag...
Er ved at vågne i min krop, · hænderne på tastaturet, · toast på tall... [...]
Digte · tanke, tid, lys
5 år siden
2Bjergtaget
Min dansklærer ville bede mig · om at summe · over teksten. · Men det v... [...]
Digte · digt, tradition, inspiration
5 år siden
1Jeg går hjemad i maj
At gå der · hver eneste · dag · at være den samme mig og · alligevel · fora... [...]
Digte · sanser, taknemmelighed, ordleg
5 år siden
1Hvis jeg var en anden
Når min mor trøster mig blir jeg rolig · Når min far drikker gør je... [...]
Digte · livets vej
5 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Kirstine Enevold (f. 1948)
Kender du Bendt?

Hej Bendt, vi vinker...
Jeg har været oppe siden kl 4, og gået min daglige tur, sir han.
Fejedamen har fået sit kram inde på Rådhuspladsen. Og ...
(han kommer i fuld fart hen imod mig):
Mit vasketøj er væk, frækt ikke, jeg efterlod det i fem minutter derhenne,
og da jeg kom tilbage var det væk! (Peger ned mod vores vaskeri).
Det var snavset og i en stor blå pose.
Kl 4 vågner jeg hver dag, så er kaffemaskinen er klar med nybrygget kaffe.
Den er indstillet til det. Jeg vågner ved duften.
Min tvillingebror er død. Min datter døde tidligt. Min søster er død,
og jeg fik ikke besked til begravelsen, Hun har mit telefonnummer.
Ikke for tæt på, sir jeg. Corona hensyn,du ved.
Årrh, du skal ikke være så sart, hva'.
Han er 80 år. Ud af sit stuevindue sir han:
Hvor skal du hen i den fart?
Det frembringer smil.
Bendt er på bænken hver dag, uden telefon, ingen avis, bare sidder der i 5-6 timer.
Naboerne sir hej og går forbi, som var det hele iscenesat til en filmoptagelse.
Jeg er gammel sportsmand, sir han, jeg går hele vejen ind til rådhuspladsen hver morgen kl. 6 og tilbage igen.
Der ligger gratisaviserne. Min frisør bor lige om hjørnet, havde forretning længere henne.
Nu klipper han hjemme. Har arbejdet der på plejehjemmet i mange år (peger bagud).
Vi boksede i det gamle ungdomshus, det hed folkets hus i halvtredserne. Det lå
nede på jagtvejen 69. Hver søndag skete det. Var der tilskuere? Ja 200 enddda.
Jeg er gammel sportsmand (snuser indad som for at fremhæve betydningen af ordene).
Dagligt passerer han mit vindue, halter lidt til den ene side, men stadig god fremdrift.
Vi vinker sammen, når han kommer forbi, og måske er der aviser til mig.
Det foregår ved, at jeg vinker, hvis jeg er interesseret. Så modtager jeg den i vinduessprækken sammen med et par ord om vejret.
Slutreplikken er som regel: Ka' du ha en god dag.
Forleden var vandet lukket, og jeg måtte ty til Bendts termokande. Den blev fyldt op med vand.
Skal jeg varme det for dig, sir han og stiller termokanden på kogepladen.
Nej nej, jeg tror vandet skulle ha' været varmt FØR, det kom deri.
Jeg afleverer den tilbage senere idag, ik'.
Min morgenthe er reddet.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 17/08-2020 12:48 af Kirstine Enevold (kirstine12) og er kategoriseret under Digte.
Teksten er på 392 ord og lix-tallet er 23.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.