En elektronikers bekymringer vedr. turismen i Danmark


6 år siden 2 kommentarer Smilebåndet underholdning lommefilosofi tankespind

2Styrt
Højt at flyve dybt at falde · Undervejs en at knalde · Kyssende emoji... [...]
Digte · kærlighedssorg, længsel
1 år, 2 måneder siden
3Et år er gåed
Et år er næsten gåed · Det var da noget mærk'li' nåed · Ufred i Europ... [...]
Digte · satire, samfund
1 år, 5 måneder siden
4Samvittighedskvaler
Sidder og tænker på tiden der forsvandt · Milepæle der blev tabt og... [...]
Digte · eftertænksomhed, selvrefleksion, fortidsminder
1 år, 5 måneder siden
11En definition af livet
Livet er en seksuelt overført tilstand med dødelig udgang
Aforismer og gruk · livets gang, filosofi
5 år siden
4Floskler
Forventninger og fordomme · Ses sjældnere gå end komme · Samtale åben... [...]
Digte · ironi, samfundskritik
5 år siden
2Giv mig en dag
Højere magter! Giv mig en dag · en dag hvor jeg ikke føler mig svag... [...]
Digte · længsel
5 år siden

Puls: 4,7

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Holger Madsen (f. 1969)
En fiktion i 'En elektronikers bekendelser':

Et større hold montører er samlet efter endt arbejde på et pizzeria i Korsør. De er 8-9 stykker og er halvt igennem måltidet, da elektronikeren finder selskabet lidt mat. Han lufter sine tanker om hvorledes turismen kan øges væsentligt i Midtdanmark. Han baserer sine tanker på de efterhånden mange broer Fyn er hængt op i. Storebæltsbroen er på det tidspunkt ikke særlig gammel.
Han åbner emnet: "Tjae... Så mangler vi bare en bro til Æbelø."
- "Æbelø?", svares der, "Bor der så mange mennesker dér?"
- "Næe, der er vist bare en enkelt gård."
- "Hvorfor så en bro?"
- "Ja, så er Fyn helt spændt op. 2 broer vest, 1 øst og 1 syd. Vi mangler bare liiige en nordpå."
- "Og?"
- "Tænk hvad vi kunne gøre for turismen ved etablering af en nordbro. Det ville være en kolossal attraktion, hvis vi derefter undergravede hele Fyn, så den kun hang i broerne. Og fordelene! Det er lige meget med frihøjden på Storebæltsbroen og skibstrafikken ville ikke kun være hensat til den pisse lille sejlrende, der er ude i bæltet. Og sportssejlerne! Fyn Rundt kunne gøres på én dag. Så er vi andre da fri for det sportsidioti, der bare varer alt for længe."
Der er meget tavst omkring bordet. Elektronikeren fortsætter ufortrødent:
- "Jeg har bare et enkelt problem."
De andre montører fatter interesse for spøgen:
- "Jorden? Hvor vil du gøre af jorden?"
- "Egeskov! Jeg er personligt stor fan af Egeskov Slot. Men det står jo på stolper. Hvis vi undergravede Fyn, ville Egeskov, plup, falde lige ned!"
- "Kan du ikke bare spænde det op på samme måde?"
- "Nåe jo. Så ville det jo ligesom blive en ø. En ø i øen. En kæmpeattraktion. Og så må det jo naturligvis have navneforandring: Egø!"
En mekaniker er ved at knække sammen af grin.
- "En fordel for greven på slottet, men træls for den hårdtarbejdende familiefar!", tilføjer elektronikeren.
- "???"
- "Jo forestil jer den sædvanlige diskussion omkring middagsbordet ved kernefamilie Danmark torsdag aften. Mor spørger: Hvad skal vi lave i weekenden? Faren siger: Ehøh... Moren svarer: Det kan vi da godt. Men det er jo ikke så længe siden, vi var der sidst og det er så pokkers dyrt."
Selskabet er ramt og latteren breder sig. Elektronikeren griner højest. Mest pga. de andres reaktion.

[Elektroniker - Et bayersk begreb der henvender sig til montører med speciale i inspektions- og kontrolmaskiner. Fagligt beskæftiget med elektronik og fagområdet dækkes i Danmark af en elektronikmekaniker eller lignende.]

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 10/04-2018 08:32 af Holger Madsen (Zyborg) og er kategoriseret under Smilebåndet.
Teksten er på 428 ord og lix-tallet er 29.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.