Det antikblå univers


5 år siden 2 kommentarer Smilebåndet uheld maling effekt

7Uoverensstemmelser
Holms og Olsens interessante uoverensstemmelser startede længe fø... [...]
Smilebåndet · arrogance, hovmod
3 måneder, 15 dage siden
7Skildpadden
Svend havde placeret sig i stuens luneste krog sammen med resten ... [...]
Smilebåndet · juleaften, chokolade, konsekvenser
4 måneder, 20 dage siden
7Overflødighedshornet
Ved juletid hørte underboen en nat ved 3-tiden, hvordan Louis snu... [...]
Smilebåndet · grådighed, pladsmangel, stædighed
10 måneder, 25 dage siden
2Fødselsdagen
Karen holdt sin 78-årige fødselsdag på en forårsdag med fuld sol ... [...]
Smilebåndet · grotesk, stemningsskift, enetaler
11 måneder, 25 dage siden

Puls: 15,2

Publiceret: 0
Afgivet: 8
Modtaget: 3
Lejsy Storm (f. 1955)
Det var en varm sommerdag i mit 13. år.

Min far var ved at lægge sidste hånd på værket med at give de 14 trin på trappen op til husets 1. sal en ny belægning. Der var metalkanter på hvert trin og nymalede hvide balustre på rækværket.

I mellemtiden var jeg blevet færdig med at male reolen på mit værelse. Den var antikblå. Da jeg skulle ned ad trinnene, var det nemmest at sætte malerbøtten (uden låg) ovenpå stolen, idet det sparede mig for at gå to gange.
Resten behøver jeg næppe fortælle?

Tyngdekraften virkede upåklageligt den dag fra øverste til nederste trin. Det er tankevækkende så meget den kvarte liter maling, der var til overs, kunne fylde! Min mors hvide blondegardiner på spiralsnor og med organza strop foran vinduet på trappen blev også delvis farvet antikblå. Det samme gjorde dunhammerne, der stod arrangeret i en gulvvase i svinget på trappen. Balustrene var ikke længere hvide, og trinnene var slet ikke. Vægspejlet var dekoreret med blå klatter i løbende struktur, der sindigt drev ned ad den facetslebne kant.

Det var én af de få gange, jeg hørte min far bande og påkalde underverden i klare vendinger.

Malingen var oliebaseret, så det Ajax ombruste hus, hvor støvet ikke blev levnet en chance, var i dagens anledning indhyllet i en stram terpentintåge. Alle vinduer måtte stå åbne på 1. salen om natten, idet min mor påstod, at vi ellers ville sove direkte ind i døden.

"Maler bliver du forhåbentlig aldrig!" lød dommen.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 05/06-2018 20:10 af Lejsy Storm og er kategoriseret under Smilebåndet.
Teksten er på 250 ord og lix-tallet er 34.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.