3Velkommen til den nye verden
Dag 1 · Nu er det snart vinter. Bladenes gyldne pragt er dog stadig... [...]
Noveller
13 år siden
0Dagdriver
Hukommelsen signalerer · en etude af Bach · en smule af nordvestenvin... [...]
Digte
18 år siden
0Pligter
Frihed er at have pligter · siges det · frihed til at gøre alt · hvad j... [...]
Digte
18 år siden
0Stenen
En sten med buer som dine øjenbryn · finder jeg på stranden · er/var ... [...]
Digte
18 år siden
0Matador
Nu er vi ene hjemme og skal spille matador · Købe huse på Grønninge... [...]
Digte
18 år siden
1Ventestrategi
At vente er noget af en kunst · en mærkelig stemning rører sig · hvil... [...]
Digte
18 år siden
0Modsætninger
Forrykte tildragelser · en verden fyldt med lidelse · en verden fyldt... [...]
Digte
18 år siden
0Status
Dagens dont tilfreds · såsom nyheder fra det vilde ind og udland · Li... [...]
Digte
18 år siden
0Spillegæld
Villig og fri · går hun fra alterbordet · med stor ærefrygt over den ... [...]
Digte
18 år siden
0Dialog
Hjælpsom er det dumme svin · En spejling af min indre svinehund · hvi... [...]
Digte
18 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Palle Finn Jensen (f. 1949)
Jens tog sin cykel op fra kælderen og satte sig op på den. Det var sent aften og han havde ligget i sengen hele dagen, for han gad ikke stå op. Men han blev så satans træt i ryggen af at ligge i sengen. Han drak sin morgenmad kl. 11 om aftenen. Han drak en hel flaske snaps. Det gjorde godt. Masser af vitaminer i flydende form. Dagen før havde han drukket en hel flaske levertran. Han skiftede mellem at drikke snaps og levertran. Han vidste godt at snaps var det sundeste, men det var også dyrere.

Da han kom ud på gaden kom en gammel kone gående. Han standsede cyklen og tog en jernstang, der lå i vejsiden og slog konen ihjel. Der var sgu ingen mening i at en gammel kone skulle gå ude på vejen så sent på dagen. Hun havde en taske, som han rodede igennem. Der lå et halvt hundehoved og en pung med 5.000 kr. Pengene gad han ikke have, men et halvt hundehoved kunne man jo stille op som pynt i lejligheden. Det ville nok lugte lidt i begyndelsen, men efter nogle måneder ville det være udtørret.

Så kørte han ned i byen og gik ind på en café. Han gik hen til disken og bestilte en tredobbelt whisky, som han kylede i hovedet på skønheden, der stod bag disken. Det elendige sprøjt skulle hun ikke servere for ham. Og med sin knytnæve smadrede han tre af bordene i cafeen. Så gik han ud igen og lod cyklen stå. Hva fanden skulle han med en cykel. Men da han havde gået et kvarter fortrød han og fandt sig en splinterny racer. Den var låst med en wirerlås, men den rev han over med de bare næver.

Nu havde han i det mindste en god cykel, og hvad det var for en farve kunne han ikke se. Det blev han lidt sur over og kørte derfor ud foran en bil, som havde nogle gode lygter. Han nåede lige at se at cyklen var orangefarvet, inden bilen, for at undgå at køre ind i ham, drejede og bremsede. Bilens fører kunne ikke styre kareten, så derfor tørnede han med et brag ind i et hus og smadrede bilen.

Dit store skvadderhoved, råbte Jens til ham, men det ændrede ikke noget, for manden i bilen var allerede død. Den bil kan ikke bruges til mere efter den tossede måde at styre på, tænkte Jens. Det hus bilen var kørt ind i faldt sammen ned over bilen og murstenene lå i en stor dynge ude på vejen. Jens kørte videre for folk blev da også mere og mere underlige.

Så så han to piger, som kom gående på fortovet. Han snuppede den ene i den venstre arm, og selv om hun hylede og skreg kørte Jens hende hjem til sin lejlighed og smed hende på sengen. Hun var en dejlig steg og hun syntes også at Jens var en frisk fyr. Hun tog kludene af og spredte benene.
   - Nu vil jeg gerne se hvad du duer til, sagde hun.
   Og så elskede de hele natten.
   - Du skal være min kone, sagde Jens, - men hvis du siger hvad du hedder smider jeg dig ud.

Pigen skulle op på arbejde, for hun havde et arbejde i et modelbureau, hvor hun tjente et par tusinde for at lade sig fotografere et par timer.

Så gik hun ud og købte noget lækkert tøj og tog hjem til Jens.

- Hvad skal vi have at spise i dag? spurgte hun ham.
   - Vi skal have en flaske levertran, svarede Jens.
   Pigen blev ude af sig selv af raseri og tog fat i håret på Jens. Så kom Jens til sig selv og han kunne godt se at han måtte køre ud på landet på sin nye cykel for at hente en ko.

Han tog en kødhammer med og en slagterkniv, og lidt efter kom han tilbage til pigen, som lå og så en film på videoen.

- Her er kød, råbte Jens, - og vi æder det råt.
   - Lige min smag, svarede pigen, - for det giver kræfter.
   Så åd de hele koen og smed benene ud på gaden.

Pigen kunne godt lide Jens for han var en flink fyr, men hun var mere sulten.
   - Skal vi slås, spurgte pigen.
   - Hvorfor det, svarede Jens.
   - Det får du at se, hvæsede tøsen og hun sprang på ham. Hun brækkede nakken på ham og tog derefter slagterkniven og skar lårene op i nogle gode lunser, som hun åd, og drak en af de flasker snaps som Jens havde stående.

- Nu er der sgu ikke meget ved ham, sagde hun højt til sig selv. Hun blev lidt ked af det for nu havde hun ædt sin store kærlighed. Men pyt, sådan er livet.
   - Jeg finder en ny. Der er nok af dem.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 23/09-2002 13:40 af Palle Finn Jensen (pallefinn) og er kategoriseret under Noveller.
Teksten er på 817 ord og lix-tallet er 23.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.