Liguster-Love

1. Kapitel - Piger og Plakater


5 år siden 0 kommentarer Uafsluttet Romaner

0Liguster-Love - 1. Kapitel - Piger og Plaka...
Piger og Plakater · Kender du de byer, som forvandler sig til en sp... [...]
Romaner
5 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Julie Wiehe (f. 1991)
Piger og Plakater

Kender du de byer, som forvandler sig til en spøgelsesby, når klokken slår toogtyve, og lyset i alle vinduer slukkes?
   Sådan en by bor jeg i. En forstad. Villaveje ligger på række på række på række i det uendelige, adskilt af øde stier, som er oplyst af gadelygterne. Lys - til hvilken nytte? Vi skal alligevel være hjemme inden toogtyve, hundelufterne dukker først op klokken lort næste morgen, og hjemløse eksisterer kun på gaderne i tv-avisen (if ever), for dem kan vi jo ikke have inden for vores firskårne ligusterhække. Hvis I spørger mig, kunne de flytte ind i det hus dér. For enden af en indkørsel bag krat og gamle træer ligger et stort, hvidt hus med efeu kravlende op ad muren og tomme, sorte vinduer. Et spøgelseshus i en spøgelsesby, meget belejligt. Så hvem lyser de for? Det spørgsmål rumsterer, mens jeg cykler hjem fra aftenklub. De burde slukkes samtidigt med lysene i villa-vinduerne.
   Da jeg kommer hjem, lukker jeg mig stille ind og låser døren efter mig. Jeg kan høre min mor og lillebror på badeværelset, der som sædvanligt diskuterer tandbørstning.
   På mit værelse skifter jeg til nattøj, som bare er en løs t-shirt, og smider mig på sengen, mens jeg venter på, at de bliver færdige. Jeg orker ikke at snakke med dem.

"Vibration"
   Messenger
   Aviaja, Mikala, Mynte
   Aviaja: Hey piger :-) Kommet sikkert hjem uden at blive overfaldet af nogle suspekte typer?
   Mikala skriver...
   Mikala: Med nød og næppe, en med klamt hår og et creepy smil var lige i hælene på mig...
   Mig: Haha! Han lyder sød, måske skal du invitere ham?
   Mikala: Ellers tak! Joiner I mig og My til det vildeste plakatløb i morgen?
   Mig: Er FB ikke nok? :D
   Mynte: Hvad? Hele byen skal da klistres til med plakater og sådan er det bare.
   Aviaja: Det er måske lige lovligt desperat.
   Mikala: Plakaterne er klar og de skal op!
   Aviaja: Okay okay M&M. We get it. Men hold lige lidt igen. Spørg i forretningerne om de vil have dem hængende. Og på skolerne selvfølgelig...
   Mynte: Hvad med stationen og lygtepælene som vi snakkede om?
   Aviaja: Ingen lygtepæle! Vi er ikke SF ungdom. Butikker og skoler ONLY!
   Mig: Jeg kommer og hjælper.
   Mikala: Fedt Lena! Dig kan man regne med...
   Mynte: Ja Lena, du får en Faxe for free som tak
   Mig: Jeres selskab er godt nok til mig
   Aviaja: Nu fedter I fandme... men fair nok, jeg kommer også, hvis der er gratis Faxe
   Mynte: Det vidste vi godt Avi
   Mig: Faxe eller ej, vi har alle været med til at arrangere festen. Selvfølgelig hjælper vi!
   Aviaja: Ja selvfølgelig! Så ses vi i morgen piger. Hos Mikka eller My?
   Mynte: Bare kom hjem til mig klokken 10.

"Hej Helena," kalder min mor gennem døren, "så der ledigt!"
   "Hej mor. Tak. Sov godt."
   "Sov godt skat."


Da vi dagen efter mødes for at hænge plakaterne op, beklager samtlige butikker, at de ikke må have dem hængende, og skolerne har lukket, for det er lørdag.
   "Damn it altså!" Aviaja smider en plakat på jorden og kigger sig over skulderen, som om en eller anden skulle komme med en løftet pegefinger.
   "Helt ærligt Avi, vi har kun tyve af dem," siger My fortørnet og samler plakaten op fra jorden.
   "Tyve plakater lige til at smide i skraldespanden"
   Aviaja har det med at sige det højt, som vi andre tænker, og det kan være meget fedt, men nogle gange burde hun holde mund. Som lige nu.
   "Ingen plakater skal ikke smides ud." Jeg ser på mine veninder, som alle ser helt modløse ud efter en times forgæves forespørgsler i alle forretninger og så i regnvejr.
   "Det er mega ærgerligt, vi ikke kunne få lov til at hænge dem i butikkerne, men så må de komme op og hænge andre steder. På skolerne for eksempel..."
   Mikka og My kigger på hinanden, smiler og trækker på skuldrene, næsten synkront. Aviaja står med hænderne dybt i jakkelommen og kigger ned ad gågaden, som er fyldt med julehandlende.
   "My, du skylder en Faxe, og jeg er tørstig."

Turkise, violette og koboltfarvede puder og tæpper fylder sengen som et arabisk harem, og værelset er svagt belyst af et par rispapirlamper, der hænger ned fra loftet i det ene hjørne. Der dufter af røgelse og rigtig te, som Mys mor er kommet med på en bakke sammen med skåle med kiks og frugt. Døren til Mys værelse er som at åbne en portal til en anden verden, og derfor holder jeg så meget af at være her.
   "Jeg håber, der kommer drenge fra 8. og 9., dem fra 7. er helt tabt," siger Mikka og viser os et billede af en fyr på sin mobil.
   "Er alle drenge i den her by ikke bare tabt?"
   "Freddy og dem er da fede nok"
   "Freddy er grineren, men ikke kærestepotentiale"
   "Der er bare ingen her, der har kant" siger jeg, "enten spiller de fodbold eller ogs' spiller de computer."
   "Skal du have en bad boy, Lena? En, der kan komme og samle dig op i sin sænkede, alufælgebil?"
   "Jeg skal slet ikke have nogen, hvordan skulle jeg have tid til det? I tager jo al min tid. I er som at have tre kærester, skriver konstant, kommer du ikke over? kan du heller ikke sove? skal vi ses?
   "Hvad antyder du Lena, er det en bad girl, du er på udkig efter?" Aviaja blinker til mig.
   "Vi ved vist alle sammen godt, at det kun er dig, der har den slags tanker."
   Mikka og My sidder klistret sammen og fniser i sengen, og de fniser helt sikkert ikke af det, de ser på Mikkas mobil.
   "Den slags tanker? Som om det nu er ulovligt. Og jeg ved slet ikke, om jeg har den slags tanker for at tage dine ord i min mund."
   Jeg er ikke helt klar over, om Aviaja er fornærmet eller bare spiller. Hun er god til at spille og dårlig til at være fornærmet. Fornærmet har hun simpelthen ikke nok tålmodighed til at være. Så jeg spiller med på den.
   "Ja jeg har set, hvordan du kigger på mig, når jeg skifter tøj."
   "Lena din sjofle sjover, er du sikker på, du tør sove sammen i aften?"
   Hysterisk latter fra sengen.
   "Ej stop!"
   "Vi skal nok finde en god fyr til dig, hård udenpå og blød som smør indeni."
   "Avi, stop! Jeg har jer, og det er all I need."
   "Vi finder en god pige, hård udenpå og blød."
   "AVI!" afbryder jeg, "jeg er ikke interesseret. Find en anden at kaste dit lumre blik på."
   Aviaja rejser sig fra kurvestolen og vrikker rundt som en gås, mens hun teatralsk blinker til mig.
   "Jeg skal ud og kaste op," siger jeg og går ud af værelset, og latteren fra sengen fylder værelset. Skal faktisk bare tisse.
Forfatterbemærkninger
Teksten er første kapitel i en kort roman (13 kapitler) for tweens. Ønsker øjne på både sprog og indhold (både godt og skidt,) især hvis noget ikke giver mening. Nogle gange bliver man blind grundet sin egen indforståethed.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 25/02-2019 20:24 af Julie Wiehe (Julie W) og er kategoriseret under Romaner.
Teksten er på 1138 ord og lix-tallet er 23.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.