Åbent hus


3 år siden 2 kommentarer Kortprosa drøm drømme sindet

6Mørketid
Mere mørkt end lyst · hule liv, hyggelig levende lys · D vitaminer in... [...]
Digte · natten, udnyt livet, sind
6 måneder, 1 dag siden
2Landstedet
Alene i mit primitive hus · Kaffen varm nybrygget · "Landstedet" er d... [...]
Digte · skyer, livsrefleksion, eftertænksomhed
9 måneder, 11 dage siden
4Det var det
Nu er den der · den lå langt ude · i fremtiden · Det gik så hurtigt · dag... [...]
Digte · arbejdsliv, tredje alder, forvirring
10 måneder, 6 dage siden
3Det der vandes
Har trukket gardiner for · persienne nedrullet · varme usynlig mærkba... [...]
Digte · eksistentiel, svigt, fællesskab
10 måneder, 24 dage siden
4Stoppe op
Hvis man skal undgå demens, så er det vigtigt ikke at lide høreta... [...]
Essays · drøm, alderdom, skæbne
1 år siden
3Huset
Husets skraldespande indeholder · boks-vine ikke sorteret i rette s... [...]
Digte · livets smerte, moderne samfund, magi
1 år, 1 måned siden

Puls: 7,9

Publiceret: 0
Afgivet: 4
Modtaget: 0
Poul Brasch (f. 1957)
Forleden kom Gøg og Gokke forbi hans værelse. Stillede sig ved sengen. Skiftevis pustede de ham i nakken. Han lå på maven, turde knap trække vejret, angstens sved sprang frem på panden. Så gik de og der skete ikke mere. Han lå stille meget længe for at være sikker på de virkelig var væk.

Det var meget værre da - hånden- kravlede ud fra dynens varme, han havde ikke mærket, at den havde gemt sig der, den krøb op ad hans nervøst vibrende mave, hen over brystet hvor hjertet buldrede løs, op til halsen, hvor den greb fat og klemte til. Han skreg så højt han kunne, uden lyd. Så forsvandt hånden, måske under dynen... panisk ledte han efter den, kastede rundt med pudevår og dyne. Væk var den. Bortgemt sig til en anden gang.

Han lukkede øjenene. Forsøgte at tænke på ingenting og netop derfor kom det. Det kom langvejs fra, ude fra universet, de dødes rige. Det voksede sig større og større til kraniet med de tomme øjenhuller var lige over hans ansigt, stirrede på ham i mørket... melankolsk fortalte det ham i stilhed om det store ingenting.

I lang tid var der stille. I sit indre håbede han, at de havede fundet en anden. De havde vejet ham og fundet ham for let. Begyndte at slappe af ved aftentide, i den gode tro, at kommende nat behøvede ikke, være åbent hus.

Uventet skete det igen. Anderledes entre. Midt i rummet, mørkelagt, begyndte et lille lys, at vokse sig stor. I ro og mag voksede det, ingen hastværk. Han satte sig op i sengen og hans ansigt blev tilsvarende lyst op. Øjene stod på stilke, turde knap blinke. Lyset var nu helt hvidt og det samlede sig i form, en person, der svævede over gulvet. Ansigtet var hvidt, skaldet, skægløst, øjenhulerne var rødlige, ligesom den stramt lukket mund, der var mere læbestift højrød. Næsen var mest af alt kun de to næsebor. Den lange tynde hals, kroppen var indhyllet i den lange hvide kjortel, hænder og fødder var skjulte... han svævede. Lysmanden så i retningen af sengen, Han svævede bare, sagde ingenting, stirrede blot, voldsomt intenst.
   Det var en evighed, at denne nonverbale dialog stod på, men ord betyder ingenting, når der lægges vægt i det usagte.

Langsomt opløste han sig og mørket indfandt sig igen, fyldte rummet. Fra sengen lyder en voldsom vejrtrækning.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 04/04-2021 19:18 af Poul Brasch (Blækhuset) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 396 ord og lix-tallet er 28.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.