Balancen imellem ånd, sjæl og legeme


2 år siden 1 kommentar Digte

1Israel i dag som i går
Jeremiah 31 - 31: Der kommer de dage, siger Herren, da jeg vil sl... [...]
Blandede tekster
11 dage siden
0Indien - ture ud i landet, afskedens time
Nu vidste vi med sikkerhed, at vores dage i Indien var talt. Vi o... [...]
Livshistorier
13 dage siden
1Indien - planer om fremtiden og et overfald
Planer om fremtiden · Efter jul og nytåret var over for anden gang,... [...]
Livshistorier
19 dage siden
2Påske og faste
Vi var kommet hen i april måned, luften flimrede for varme. Den s... [...]
Blandede tekster
28 dage siden
1Indien Kashmir og Butan
Børnene og jeg rejste til Kashmir i to måneder i den varme tid, d... [...]
Livshistorier
1 måned, 7 dage siden
1Indien. 45 grader i skyggen og 41,2 i feber
Varmebølgen fortsatte ind i juli og august. Om morgenen kan man n... [...]
Livshistorier
1 måned, 16 dage siden
1Om at give af sine reserver
Vores gode venner familie Røsli, fra vores tid i Etiopien, har op... [...]
Blandede tekster
1 måned, 23 dage siden
2Indien liv og glade dage
Silvia var begyndt i en lokal børnehave et par timer om formiddag... [...]
Livshistorier
1 måned, 27 dage siden
1Israel Gaza konflikten
Hvis man vil forstå Israels konflikt med Gaza i dag, skal man ogs... [...]
Blandede tekster
2 måneder, 2 dage siden
1Indien Fritz arbejde
Hotellet havde forskellige restaurationer en snakbar, kaffeshop e... [...]
Blandede tekster
2 måneder, 13 dage siden
3Et tandlægebesøg i Old Delhi og en behandli...
Fritz fik tandpine og spurgte chefen for den kinesiske restaurati... [...]
Livshistorier
2 måneder, 19 dage siden

Puls: 51,8

Publiceret: 13
Afgivet: 29
Modtaget: 21
Inge Erhard (f. 1941)
Solomos Højsang. En samtale imellem Kristus og bruden.

Epheser brevet kapitel 5 vers 23: En mand står ind for sin hustrus, ligesom Kristus står ind for kirken.

Den elskede. Kapitel 1 - 9-11: Jeg sammenligner dig min kæreste med hesten for Faraos vogn. Dine kinder er yndige med perlesnorene, din hals med kæderne. En guldsnor vil vi lave til dig med perler af sølv.

Shulamite: Kapitel 1 - 13: Min elskede er et myrrabundt der hviler imellem mine bryster.

Myrra symbolisere lidelse. I verden vil vi opleve lidelse og forfølgelse.
Den elskede var også en lidende mand som bar vores byrde og skam.

Shulamite beskriver den elskede. Kapitel 5 - 10-16: Min elskede er den ypperste imellem 10,000. Hans hoved er som det fineste guld ( skinnende )
Hans øjne er som duer badet i mælk. Hans kinder er et balsambed, hvor der vokser vellugtende urter. Hans læber er liljer der drypper af flydende myrra.

Shulamite. Kapitel 6 - 3: Jeg er min elskedes og min elskedes er min. Han som vogter sin hjord blandt liljerne.

Shulamite. Kapitel 7 - 10: Dit kys er som den dejligste vin der flyder rigeligt til mig og drypper ned over læber og tænder.

Et dybere forhold har begyndt. Kristus ønsker et personligt forhold til os.

Den elskede. Kapitel 7: Hvor smukke er dine fødder O prinsessedatter.
Din navle er som en rund skål der ikke skal mangle krydret vin. Din mave er en hvededynge indhegnet af liljer. Dine bryster som hjortekalve. Din hals er et elfenbenstårn. Dine øjne er som dammene in Heshbon. Din næse som Libanontårnet. Hvor er du smuk, hvor er du yndig min elskede. Din skikkelse er rank som en palme og dine bryster som klaser. Jeg vil klatre op i palmen og gribe fat i dens grene. Dine bryster er som vinstokkens klaser. Din ånde som duften af æbler.

Efeser brevet kapitel 5 - 28-29: Sådan bør mændene også elske deres hustru som deres eget legeme. Den der elsker sin hustru elsker sig selv.
Kapitel 5 - 31-32: Dette rummer en stor hemmelighed, jeg sigter til Kristus og kirken.

Johannes evangeliet kapitel 3 - 5: Jeg siger jer, hvis man ikke bliver født af vand og ånd, kan man ikke komme ind i Guds rige.
Jesus taler om den nye fødsel.

Den elskede. Kapitel 4 - 7: Alt ved dig er smukt min kæreste, der er ingen fejl ved dig.
Vers 12 - 13: En lukket have er du min søster min brud. En lukket have en forseglet kilde. Dine skud er en park med granat æbler, med herlige frugter.

Shulamite vers 16: Min elskede skal komme til sin have og spise af dens herlige frugter.

2 Mose bog kapitel 39 - 26: Herren befalede Mose at putte en klokke og en granatæble rundet om kappen til præsten.
Granatæbler symbolisere salvelse til Guds formål.

Shulamite - kapitel 2 - 15: Fang dog rævene, de små ræve som ødelægger vingården.
Det er nødvendigt at bringe vores følelser i samme retning som Guds ord.
Tro kommer først derefter følelse. Først ånd derefter sjæl.

Shulamite - kapitel 3 - 1-4: Jeg søgte min elskede, men fandt ham ikke. Da jeg fandt ham, holdt jeg ham og ville ikke lade gå.

Mange kristne længes ikke ærligt efter Gud selv om de er trofaste. Kærligheden mangler. Vi er nød til at søge ham af hele vores hjerte, ellers finder vi ham ikke, fordi kærligheden mangler.

Åbenbaringen kapitel 2 - 4: Ikke desto mindre har jeg dette imod dig, at du har forladt din første kærlighed. Husk derfor hvorfra du er faldet, omvend dig og gør det første arbejde om igen.

Efeser brevet kapitel 5 - 2: Vandre i kærlighed ligesom Kristus har elsket og givet sig selv for os, et offer til Gud en liflig duft.

Shulamite. kapitel 5: Jeg har taget min kjole af, skal jeg tage den på igen. Jeg har vasket mine fødder, skal jeg snavse dem til igen. Jeg stod op for at åbne for min kæreste, mine hænder dryppede af myrra ned over dørslåen. Jeg åbnede for min elskede men min elskede var forsvundet.

Shulamite lider. Vi vil også lide i denne verden på grund af troen. Lidelse henviser til korsfæstelsen.

Ved konstant at søge Herren, vil der være en indre manifestation af autoritet i vores liv, fordi vi blev skab til at regere med ham i al evighed. Gud har en plan for hvert menneske, han skabte. Vi vil fornemme og forstå ved den indre stemme i hjertet, hvad Guds plan er for vores liv.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 19/11-2021 19:54 af Inge Erhard (Inghard) og er kategoriseret under Digte.
Teksten er på 756 ord og lix-tallet er 27.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.