Underet under depressionsdykket -et essaydigt


9 måneder, 21 dage siden 1 kommentar Digte uheld alderdom dæmon

0Fejlfascistisk haiku zen digt
Vi griber ind flot · Musikkens takt kan gemmes · Lyd høres for sjov
Digte · kultur, søvnløs, afsavn
5 timer, 31 minutter siden
2Træets erotik
Der er et sted som de gamle sjæle besøger · Livets situationer har ... [...]
Digte · regnbue, lidenskab, magtkamp
2 dage, 18 timer siden
0Shamanens rejseaktivitet og empowerment
Vi er så fangede, så tilfangetagne i dette postmoderne liv · Energi... [...]
Digte · konflikt, hjertet, psykiatri
2 dage, 18 timer siden
3Når livets matematik knudrer og erkendelsen...
Jeg er fan af livets matematik · Jeg lægger arm med den og taber of... [...]
Digte · eksistentielt, højtider, livets gang
9 dage siden

Puls: 100,0

Publiceret: 22
Afgivet: 95
Modtaget: 48
Niels Cenius (f. 1969)
Jeg slår i bolledejen, for at få noget energi frem/ salige minder har jeg om unge
energifyldte dage, minderne må altså godt blive fremkaldt til noget her- og -nu- nærværende, for jeg trænger til et rush, der ikke er skabt af en rus.
Jeg har rejst i katolske lande, og måske har jeg misforstået tingene, men jeg oplever en magi ved den katolske kirkelige messe, og den magi er på en vild måde også tilstede i folkets oplevelse og ageren på marked, gader og stræder. Min ven forfatteren siger at protestantismen næsten overalt i verden er lykkedes med at udrydde ritualet som begreb, fordi budskabets udlægning renser det kristne budskab for medfortolkningsmulighed. Det, jeg kaldes en skør vildbasse på grund af, er, ja selve det vilde ved mig er, at jeg kan sgu Føle og Lide over og Mærke, at mit land Danmark har den udhungrede tørhed som manglen på ritualer ender med, og får som udtryk.
Det kan de fleste mennesker ikke mærke, for de ser bare noget sport, og så er den ged barberet. Så er det behov opfyldt. Høj indkomst kan også give ritualets kick.
Sport har altså en kultisk kraft, man kan kalde erstatningsstærk når nu ritualerne mangler.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 20/07-2023 14:25 af Niels Cenius (Snowlion) og er kategoriseret under Digte.
Teksten er på 202 ord og lix-tallet er 45.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.