Den skjulte skat


6 måneder, 17 dage siden 7 kommentarer Blandede tekster

3Et skævt eventyr
I en lille by levede der engang en mand, som havde fået kælenavne... [...]
Eventyr og fabler
2 måneder, 26 dage siden
1Magiens kraftfulde tryllestav
I et spil af tid og rum ændres vores liv, vævet af tråde, der væv... [...]
Blandede tekster
3 måneder, 9 dage siden
1Truslen mod det danske demokrati
Lad mig først slå fast med syvtommersøm, at jeg er imod enhver fo... [...]
Klummen
4 måneder, 20 dage siden
4Den sidste vals
I livets uforudsigelige teater, hvor skæbnen danser sin uforudsig... [...]
Blandede tekster
5 måneder, 15 dage siden
1Emballagefabrikanternes tyranni
Det er og forbliver en gåde for mig, hvordan emballagefabrikanter... [...]
Klummen
5 måneder, 29 dage siden
2Den ensomme ulv
Mellem det tilsyneladende strålende skær af genialitet og afgrund... [...]
Blandede tekster
5 måneder, 29 dage siden

Puls: 11,2

Publiceret: 1
Afgivet: 1
Modtaget: 6
Helge Christensen (f. 1950)
I den dybeste, mørke afkrog af sjælen, hvorfra tårerne triller som silkebløde perler mod din hud, og hvor livets byrder føles som blylodder, findes der en skjult skat, som uophørligt lyser:

Håbet.

Det opleves først som et svagt glimt, et næsten usynligt lys, der blidt lyser op, når alt synes tabt.

Håbet er sjælens mest tålmodige og ædle forbundsfælle, og i dets beroligende nærvær finder mennesket styrken til at vende modløshedens tidevand.

Håbet er som den første forårsblomst, der titter frem gennem sneen og varsler, at livet trods alt fortsætter. Det er som en fugls solosang i den tidlige sommermorgen, der minder os om, at en ny dag er på vej, fyldt med muligheder og forandringer.

Når livets uvejr synes at overvælde os, er det håbet, der er vores urokkelige anker, der holder os fast i troen på en smukkere morgendag. Det rejser vores sind opad mod det strålende sollys og minder os om, at selv i de mørkeste timer findes kimen til det klareste lys.

Når mennesker giver slip og tager imod håbet, begynder en forvandlingsproces, der er dybere end de dybeste oceaner.

Håbet er som et frø, der spirer i den mest udmagrede jord, og sender rødder dybt ned i sjælens mindste afkroge. Fra de mørkeste skygger er håbet i stand til at trække kraft og nære sjælen som vand for en døende plante.

Håbet er som en vingesus i hjertet, der løfter mennesker fra de grå hverdagstrivialiteter og de dybeste kriser. Håbet giver vinger til fantasien og troen på, at der er skønhed at finde, selv i de mest forarmede scenerier.

Håbet er som en uundgåelig solopgang, der tørrer tårerne væk, og erstatter dem med smil og latter.

Som en sommerfugl, der bryder ud af sin kokon, frigør håbet vores sjæl fra fangenskab af fortvivlelse og giver os evnen til at tro på det usete. Det inspirerer os til at bryde fri af vores egne begrænsninger af indgroede destruktive tankemønstre

Håbet er den flamme, der varmer vores hjerter og tænder vores indsigt, og som guider os gennem selv de tætteste tåger af uvidenhed, frygt, tvivl, mismod og opgivenhed.

Håbet vil altid lede os mod en dybere forståelse af meningen med livet trods dets uransagelige kriser.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 13/10-2023 18:41 af Helge Christensen (bejser) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 368 ord og lix-tallet er 42.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.