Mørkt rugbrød 8


5 måneder, 11 dage siden 3 kommentarer Kortprosa

2Muld
Jeg har lyst til at · grave i muld · grave efter orm · det nye grøn · liv... [...]
Digte
4 dage siden
6Dage
Der er dage · hvor det er nødvendigt at stå op · for sig selv · være ve... [...]
Digte
12 dage siden
2Mørkt rugbrød - Kapitel 2 fortsat
Gårdspladsen er øde, jeg stiller rygsækken, og banker på, men ing... [...]
Romaner
16 dage siden
6På bølger
Som · hud mod hud · uden dissonans · glider vi gennem nattens græs · de g... [...]
Digte
25 dage siden
5På vandet
Dagene er grønne grynede og svagt støvede · som sandet på stranden ... [...]
Digte
29 dage siden
4Langt fra
Uden at røre · helt uden · hud · griber ingen ud · nej, der er ingen · der ... [...]
Digte
1 måned, 2 dage siden

Puls: 78,6

Publiceret: 18
Afgivet: 88
Modtaget: 77
Ulla Hexibru (f. 1956)
Jeg fatter ikke det kan gå så stærkt. Det er som en tsunami, en bølge af følelser skyller ind over min krop, varmen spreder sig stikkende og prikkende. Hvad laver hun her foran min dør. Det burde ikke kunne lade sig gøre efter alt hvad der er sket. Pengene jeg skylder, tingene jeg smadrede. Alt det der er, mellem dengang og nu, en syvårig vejspærring. "Hej", hun smiler. Hanna smiler. Det er meget længe siden, jeg har set det smil: "Må jeg komme med ind"?

Det ved jeg ikke helt, der er temmelig rodet i lejligheden: "Måske skal vi hellere gå en tur"? Det er mærkeligt, jeg har tænkt på det mange gange. En genforening. Jeg har bare ikke forestillet mig at, det skulle foregå sådan her. Vi står et øjeblik på reposen, så farer Hanna frem og giver mig et kram. Jeg er ikke klar. Hun ser på mig med et spørgende udtryk: "Ja", stammer jeg: "Jeg sætter lige rygsækken ind".

Mens vi går ned af trappen, taler hun som et vandfald. Hun bor to gader fra mig. Hun påstår hun muligvis så mig for et par år siden i parken. Hun siger en masse mere. Jeg har det som dengang, tavsheden er mit fængsel, følelserne vil ikke ud. Hanna du var en stjerne i mit liv. Jeg smadrede alt den dag. Jeg ved du vil tale om det. Vi går ned gennem Istedgade: "Jeg er ikke sur længere", hun standser, og ser på mig en gang til.

"Jeg havde ikke regnet med du kom i dag", siger jeg. Nej jeg havde virkelig ikke regnet med noget. Jeg skar hendes malerier i småstykker, og smadrede hendes smukke keramikting. Politiet kom, jeg røg på den lukkede. De fyldte mig med piller, før de smed mig ud igen. Jeg har ikke været der siden. Men fars død og turen på gården påvirker alting. På Skydebanen sætter vi os. Børnene leger i vandbassinet, det er stadig lunt, selv om det er sidst på dagen. Familier, familier der fungerer. Jeg har altid været misundelig, jeg er stadig misundelig. På Hanna og alle de andre med deres trygge baggrunde. De forstår ikke forskellen: "Hanna", siger jeg: "Jeg var misundelig".

"Over hvad"?

"Du fik så meget omsorg".

"Ja, det fik du også, når du var hos os".

"Det er bare ikke det samme".

"Nej, vi vælger ikke selv forældre", hun læner sig frem: "Men nu kan du selv bestemme. Husker du vi malede sammen"?

Ja jeg har gemt et billede med spinkle blå streger, det fineste spindelvæv: "Maler du stadig"? Spørger jeg.

Hun nikker. Er vi venner? Ja, måske er vi det. Jeg skal vænne mig til tanken. Hanna betød meget dengang, og det gør hun stadig.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 17/11-2023 17:51 af Ulla Hexibru (heksemutter) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 457 ord og lix-tallet er 23.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.