Ingen garanti


21 år siden 1 kommentar Essays

2Fra Længslen
I blikkene, klare og rene · Mødes de nøgne sjæle · Hvor ord erstattes... [...]
Digte
11 år siden
4Bruce Willis, det er jeg
handskerne findes, de lyseblå · det hvide stof · på mine fingre, med ... [...]
Digte
11 år siden
4To - Et
meget har du budt mig · i alle disse år · du har pint og plaget · pille... [...]
Digte
11 år siden
5Savnet af Sorgløshed
Der var engang · Hvor jeg var sorgløs · Hvor døden var noget · Jeg læst... [...]
Digte
11 år siden
1Luder alene
hvor end jeg nu kigger · jeg møder mig selv · når spejlbilleder vandr... [...]
Digte
13 år siden
1To slags mødre
Der findes to slags · af mødre omkring · den ene hun stråler · og smile... [...]
Digte
13 år siden
0Ren Zen
En plasken · En sjasken · Fra barndommens minder · En søvndyssen tyssen... [...]
Digte
13 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Camilla Moe (f. 1975)
Du står og fumler med den gule seddel i hånden og aner ikke hvad du skal bruge den til.
Du er lige blevet født og skal først til at lære.
Skriften på sedlen er utydelig og du gætter dig til hvad der skal stå. Der er ingen udløbsdato på medicinen, som du får udleveret.
"Det bestemmer du selv," siger den hvide dame med et lumsk smil, og tilføjer kryptisk, "...og alligevel ikke!"
Forvirret spadserer du ud i verdenen og samler de ting op du finder og håber at du får brug for dem senere i livet. Du samler dem i en nedslidt plasticpose, som højst kan bære 10 kg før den brister. Men det ved du ikke. Det finder du først ud af når du har lagt den ting i som får posen til at revne. Og så er det for sent! Men det ved du ikke.
Du opdager stille og roligt hvem der er dine venner og hvem der ikke er og putter dem ned i små kasser, som derefter omhyggeligt bliver lagt ned i posen. Den begynder at bule lidt ud.
Den er ikke så let, som den var da du startede din spadsertur. Men du kan stadig bære den.
Din koncentration er fokuseret på det du møder og det du ser. Du ser kun fremad. Dine usynlige skyklapper dækker det meste af dit udsyn og alt det du ikke kan lide, bliver lagt ned i posen. Og glemt. Posen bliver tungere. Plastichåndtagene begynder at strække sig. Dine knoer bliver langsomt hvide og blodet flygter fra dine muskler.

På et tidspunkt stopper du op og flytter posen over i den anden hånd. Den stærke hånd. Så går det lidt bedre. Men du er ved at blive træt. Dine sko er slidte og dit tøj mulner stille. Men det mærker du ikke. Du ser kun fremad.
På et tidspunkt tager du den gule seddel op af din lomme. Den er krøllet og fugtig. Nu kan du slet ikke se skriften.
Du har også glemt hvad der stod og hvorfor du har den. Den bliver også lagt ned i posen, som nu er propfyldt.

Hver gang du runder et hjørne, glæder du dig til det næste hjørne. Dine øjne er altid 5 skridt foran.
Og pludselig brister posen. Alle dine ting vælter ud og triller væk fra dig. Du prøver på at samle dem op, men er ikke hurtig nok. De forsvinder i hver sin retning og du er for langsom.
Dine ben ryster og dine hænder er følelsesløse. De lystrer dig ikke. Med fortrydelsens tårer i dine øjne ser du alle dine ting forsvinde. Væk for bestandigt og du ser posens rester danse væk i små trevler. Du er fortabt. Du kigger ned på jorden og opdager at du næsten ingen tøj har på. Du ser, at dine sko er slidt væk og at du ser på dine nøgne fødder. Smerterne i fødderne og i kroppen overmander dig, så du næsten ikke kan trækker vejret. Du står ovenpå glaskår, men du opdager det først nu. Og så ser du den.
Den lille gule seddel, som næsten er smuldret væk. Den er det eneste du har tilbage.
Og med sedlen i hånden begynder du forfra. Humpende af smerter, begynder du at lede efter en ny pose til at lægge nye ting i.
Men der er ingen garanti for at du finder en.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 11/03-2003 19:44 af Camilla Moe (moe) og er kategoriseret under Essays.
Teksten er på 562 ord og lix-tallet er 22.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.