Religion, politik og samfund · Literatur og Samfund

2 svar
Senest opdateret 2 år siden · 2 bruger(e) deltager
2 år siden

Meget litteratur er jo stærkt knyttet til samfundet mht debat. Jeppe Åkjærs kritiske fortællinger om de mest undertrykte i samfundet, har jo i høj grad påvirket samfundets politiske aktiviteter.

Flere kan nævnes som Nexø, Scherfieg og Pontoppidan. Det er en god tråd, der kan give plads til forskelige meninger - og måske fælles konklusion, hvis viljen er til stede.

Jeg vil her fremhæve den islandske Halfdur Laksnæs "Salka Valke" roman.. Salka Valke var pige, der ville bryde med de undertrykte kvinders lod. Bryde med moderen, som sådan en man bare forførte. Det lykkedes langt hen ad vejen.
Hun opnåede både respekt og hån.

Men så kom kommunisten til stede i samfundet. Manden, der kunne tale, så selv piger på 12-13 år stod og råbte i demonstrationerne: "Vi vil have brød til vore børn." Jo, ham faldt Salka Valke også for.
Hun støttede ham langt mere end rimeligt. Han havde store muligheder for at opnå valg. Men så var han pludselig væk -. Tiden gik og hun opsøgte ham hos valgmyndighederne. der fik hun det svar: "Jamen vidste du ikke det? Han har fået plads som rejse leder, ved et rejse selskab - og nu skulle han vise amerikanske turister Islands blå bjerge."

Forfatteren er fremragende og han gjorde så selv det, som han i bogen advarede om. Forfatteren og mange andre kammerater har i tiden vist de stærke sider; men mest af alt: Sviget. Salka Valke, Mor Danmark og Katinka står skuffede, afklædte tilbage.
...Venligst Engbo

2 år siden
2 år siden

Megen litteratur sigter på at udstille fattigdom og social uret.
Og socialrealismen blev ve ligefrem en slags guldalder for dansk litteratur. I samtiden var mange fra samfundets anden side surre over denne provokerende litteratur. Jovist, sandheden var ilde hørt hos mange. For hvad kunne det ikke bruges til?
Jeg har læst "Ditte Menneskebarn" og tør påstå at den ikke alene er en fin repræsentant for "socialrealismen," den er tillige et fremragende værk uanset hvilken skala man måler den efter.

Salka Valka kan jeg se var en tidlig roman fra Laxness' side. Og jeg er ikke sikker på at jeg kunne have ønsket mig et styre på Island, der kunne have ført til en Sovjettisk flådebase i Reykjavik. Det ville have været et stratetisk guldæg for Stalin.

De amerikanske turister har måske haft penge med? Det kunne Island nok tjene på.
Men kunsten handler ikke om eftertidens rationaliseringer. Den handler om menneskene der i deres egen tid stod med håret i postkassen. Og led under svigtet. Ikke alene fra dem der spolerede Salkas ungdom, men også fra dem som hun troede var anderledes. De der lod sig lokke af "Mammon" og var alt for billigt til salg. Jeg ved det ikke, men måske har Salka tænkt at så kunne hun jo ligeså godt have solgt sig selv også.
Noget trist noget.

2 år siden
2 år siden

Tak dino, som tænker over det - en egenskab til et godt eksempel. Så er det sådan med Islands litteratur(når det er rigtigt stavet) at det nok er mere folkesjæl i det i forhold til andre lande. Islændingene er meget poetiske.

Sovjetisk flåde base?
Jeg spurgte rejselederen, om jeg havde forstået det rigtigt, at Island aldrig har haft militær.
Hun bekræftede. Var det så ikke underligt, at man lod amerikanerne oprettete en base med - i Norden forbudte våben - . Jo; men vi havde nok ingen valg.
Jeg tror det sidder i mange, der i grundlaget er uenige med USA's internationale politik. de vil ikke lægge sig ud med den stærke allierede.

Man bøjer sig som Pilatus og vasker hænderne og giver røveren fri.

2 år siden

Besvar debattråd

Debatten Literatur og Samfund er startet 17/02-2017 00:13 af Engbo og er placeret under Religion, politik og samfund.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2913Dagens ord
8 timer, 22 minutter siden · leviP
99Dagens Vits
1 dag, 19 timer siden · Savanti
2Hjælp - flyt af tekst til anden kat...
2 dage, 8 timer siden · knudkp
1En god slutning
2 dage, 15 timer siden · dino
18Homofobi
3 dage siden · dino
184Kontraster