1Utro rimer på ond
Jeg er ond. · Jeg ved, at jeg er ond, fordi guderne har givet mig v... [...]
Essays
18 år siden
0Torsdag aften
"Jeg har aldrig brudt mig meget om livet," udtaler jeg efter at h... [...]
Noveller
19 år siden
0Tirsdag eftermiddag
"Jeg har aldrig forstået kvinder," siger jeg og lader en finger l... [...]
Noveller
19 år siden
0Fisk
Jeg har to fisk. De er mit et og alt. De hedder Silver og Goldy, ... [...]
Noveller
19 år siden
3Morten
Anne er lækker. Og når jeg siger lækker, så mener jeg det! Lange ... [...]
Noveller
20 år siden
2In media res
'Fuck, fuck, FUCK! Nej, nej, nej. MIKAEL! Hvad skal jeg gøre? Pis... [...]
Noveller
20 år siden
9Rød neglelak
"Poulsen, Christiane Tyra," læste læreren op fra protokollen for ... [...]
Noveller for børn/unge
20 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Jana A. Rasmussen (f. 1986)
"Jeg er helt vild med det, du har gjort ved dig hår! Det ser godt ud," sagde Stephanie, som er min allerbedste veninde, da jeg mødte hende om onsdagen på McDonnald's.
   "Hvad mener du?" spurgte jeg, for jeg havde overhovedet ikke lavet noget med mit hår overhovedet - det var som altid. Det kunne hun slet ikke forstå. Et eller andet var anderledes! Jeg kunne ikke forstå hende, alt var som altid... troede jeg! Da jeg kom hjem, gik jeg ind på badeværelset og så mig i spejlet. Mit orangefarvede hår havde den forkerte farve, Nu var der også sorte hår! Hvad foregik der?! Igen så jeg mig i spejlet og vidste ikke, hvad jeg skulle gøre.
   Næste morgen var det blevet værre - man kunne kalde det værre - jeg havde fået store muskler! Det kunne jeg ikke brokke mig over. Stephanie kunne også se det.
   "Patrick! Træner du? Du ser helt vildt godt ud!" sagde hun, da jeg besøgte hende om søndagen. Jeg frydede mig. Jeg vidste ikke, hvordan jeg havde fået musklerne, men jeg kunne lide dem! Jeg kunne ikke fortælle Stephanie, hvad der foregik, fordi jeg ikke selv vidste det.
   Mandag aften gik vi en tur i teateret og så en ballet. Vi havde fået gode siddepladser, vi kunne se og høre alt. Alt! Jeg hadede det! Mennesker, der hviskede noget til hinanden, og mennesker, der hostede... Jeg kunne høre alt. Stephanie blev ikke irriteret overhovedet. Jeg kunne ikke holde det ud, og jeg blev så irriteret, at jeg rev store riller i stolen med mine negle.
   På den positive side kan jeg sige, at jeg kunne se alt, jeg kunne sågar tage mine briller af, uden at mit syn blev værre.
   Den følgende dag var tirsdag. Jeg vågnede, gik ind i badeværelset og så mig i spejlet. Mit bryst var behåret. Mine øjne var normalt blågrønne, men nu var de mere grønne end normalt. Hvad skete der med mig? Jeg kunne ikke forstå det. Skulle jeg gå til lægen? Det ringede på døren, og døren åbnede sig. Det var Stephanie.
   "Hallo Patrick, Er du hjemme?" spurgte hun.
   "Ja, jeg er i badeværelset," svarede jeg og kom i tøjet.
   Jeg lavede kaffe, og vi drak det i stuen.
   "Jeg læste denne påstand i et blad i går: 'Kvinder har kun brug for fire husdyr: En tiger i sengen, en mink i skabet, en jaguar i garagen og en gammel gris, der kan betale det hele'. Den er da skæg, ikke?"
   Hun så på mig.
   "Du ser ikke helt rask ud, måske skulle du tage fri i dag."
   Jeg rystede på hovedet.
   Om onsdagen, en uge efter de første tegn, vågnede jeg, og... jeg var en tiger. Hvis jeg nu bare kun var en tiger i sengen, så ville alt være godt, men jeg var en ægte tiger. Det ringede på døren, og Stephanie råbte:
   "Patrick! Det' mig. Jeg kommer ind."

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 10/09-2003 23:48 af Jana A. Rasmussen og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 485 ord og lix-tallet er 21.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.