8En Shiba med nummerplade
Min datter, Tanja, på 8 år har en veninde på besøg. Hun tager vor... [...]
Smilebåndet · kæledyr
19 år siden
2Elskovsleg
Legesyge som forårskåde ræveunger · Vi leged’ en forbudt elskovsleg... [...]
Digte · kærlighed, samliv
20 år siden
7Den første date
din hånd søger min · aer den let, forsigtigt · kærtegnende og prøvend... [...]
Digte
20 år siden
8Den skjulte sandhed
med computerskærmen som sikkerhedsnet · skjules de sande følelser · k... [...]
Digte
21 år siden
7En pige blandt mange
pigen skutter sig, · fjerlette snefnug kæler for hendes ansigt · hun... [...]
Digte
21 år siden
10Min værste jul
I flere år sneg jeg mig udenom sådan, at det ikke var mig, der ko... [...]
Smilebåndet
21 år siden
6Hvor bliver tiden af?
'Jeg har ikke tid'. Den sætning høres oftere og oftere, men tænke... [...]
Filosofihulen · satire
21 år siden
4Et remix
Udenfor siler regnen stille ned, så helt modsat anderledes er hen... [...]
Kortprosa
21 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Lise-Lotte Gerding (f. 1962)

Hvor langt går ens grænser?

Hvad gør man egentligt, når man bliver bedt om at være loyal, når det samtidig betyder, at man så skal lyve?

Et spørgsmål, der har optaget mine tanker en del de sidste dage. Nåede dog hurtigt til den konklusion, at var det at lyve, konsekvensen for at være loyal, så ville jeg ikke kunne være loyal. Jeg mener helt klart, at man med ærlighed kommer længst.

Har yderligere den holdning, at man både overfor sig selv, sin familie og andre, må stå til ansvar overfor sine egne handlinger, uanset hvad man end måtte have foretaget sig.

Er man ikke ærlig, tror jeg på, at skæbnen en dag vil indhente en, og hvad er konsekvensen så? Lægger man så ens familie, vennekreds eller måske arbejde i grus, fordi de føler, de er blevet ført bag lyset? Hvor står man så, når det der skulle og burde være ens bagland er væk og måske ender med at blive ens fortid i stedet for? Vil man bagefter selv som person, overhovedet kunne se de mennesker i øjnene? Mennesker man har løjet overfor og måske samtidig gjort ufatteligt ondt, fordi man – undskyld udtrykket – ikke havde nosser nok til at erkende og stå ved sine handlinger? Er hensigten med fortielsen, at man ikke ønsker nogle ting frem, så er det min mening, at man lever sit liv på en løgn og ikke er menneske nok til at stå til ansvar for sig selv og det man end måtte have gjort.

Jeg ville ikke kunne gøre lyve for at være loyal, og det ville nage mig til mit dødsleje, at jeg havde valgt løgnen frem for sandheden – hvor ilde hørt den end måtte være. Et eller andet sted ville jeg jo selv være den største løgn!

For mange år siden gjorde jeg noget, som både fik konsekvenser for mig og en anden. Jeg valgte at fortælle sandheden samme dag, da jeg ikke kunne se hverken den pågældende eller mig selv i øjnene. Konsekvensen blev, at vores veje nogle år senere skiltes, idet jeg aldrig lærte, at tilgive mig selv for den handling, jeg havde udøvet.
Set i bakspejlet, med de konsekvenser det havde for begge parter, ville jeg i dag, hvis det samme eller lignende skulle ske, ikke vælge anderledes, men igen træde frem og fortælle sandheden og stå ved min handling og ansvar.

Har på egen krop mærket, hvad det vil sige, at der blev løjet overfor mig, mærket hvordan jeg blev fyldt med usikkerhed, mistænkelighed, mistro m.m. og alt begyndte at køre rundt i mig og ødelagde mine dage og gav søvnløse nætter og til sidst ikke vidste, hvad jeg skulle tro eller ikke tro.

Ud fra alle disse ting her i mende ville jeg ikke kunne være loyal, hvis det samtidig betød, at jeg skulle lyve!

Til dig, der har bedt mig være loyal og lyve:
Skulle din vej en dag falde forbi min tekst her, ved du nu, hvorfor jeg ikke vil være i stand til at opfylde dit ønske om loyalitet.

Med ærlighed kommer man længst - især overfor sig selv. Fortiden vil for altid eksistere!
Med venlig hilsen
Lise-Lotte Gerding aka Lotte-mor

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 26/05-2001 17:21 af Lise-Lotte Gerding (Lise-Lotte) og er kategoriseret under Klummen.
Teksten er på 531 ord og lix-tallet er 34.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.