5Drabsaktionen
"Lasse, hvad laver du? Kartoflerne skal over nu." · Mors stemme lyd... [...]
Blandede tekster
10 år siden
23Grænsekontrol
Stemningen i vandtinget var højtidelig. Alle var præget af det fø... [...]
Fantasy
13 år siden
21Slægternes forbandelse
Jan Koefoed traskede langsomt ned i kælderen. · "Jeg er vist snart ... [...]
Noveller · krimi
13 år siden
24Hole in one
"Mads, har du lige tid et øjeblik." Karina kneb læberne sammen og... [...]
Noveller
14 år siden
36Stormfuld kærlighed
Viggo trykkede fraværende på fjernbetjeningen til sit nye TV. · "Go... [...]
Noveller · storm
15 år siden
16Bornholmerne tager affære
Den 8. december 1658 dræbte Villum Clausen den svenske kommandant... [...]
Noveller · kontrafaktisk
15 år siden
12Candomblé missionen
Lamonte sukkede, hvilket man dog ikke skulle misfortolke. Hans kr... [...]
Noveller
16 år siden
5Fliseterapi
"Du skulle prøve hypnose, Ole." Trænerens ord rumsterede vedvaren... [...]
Eventyr og fabler
16 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Lars Find-Andersen (f. 1943)
Nogle spiser piller, andre tager stoffer, en del bestiger bjerge for at nå toppen.
Hvilken top?
Nogle dyrker ekstrem sport, andre er på Jetset, denne mærkværdige spejlverden,
hvor den virkelige identitet er pakket ind i aluminiumsfolie, for ikke at komme til udtryk.
Nogle voksne går med bleer for fornøjelsens skyld, men det er nu nok en freudiansk
specialitet, der ikke har topprioritet.
De andre tilfælde derimod, har mystiske gener i deres krop. Gener der udstyrer dem med hård hud, usynlige solbriller eller hatte med halvskygge eller skyklapper.
Nogle danner tænder der minder om geddens, så de i en mundfuld kan sluge dem af deres artsfæller, der kommer på tværs.
Politikerne har deres helt egne gener. De bruger albuefikserede springknive mod deres bedste venner for at vinde en halv taburet.
Kongehusets medlemmer udvikler en hudlignende chokolademousse, så de kan fortæres med evig velbehag og taknemlighed.
Selv hos dem, hvor smagen er blevet harsk er der succes, blot de sælges på tilbud.
Fælles for de fleste er, at de trives i haver og urtegårde, hvor det vrimler med blade, der springer ud en gang om ugen, især om onsdagen.
Deres eneste bekymring er vist, om aluminiumsfolien nu også kan holde.
Den har det med at tæres op indefra, hvis den ugentlige bladsætning udebliver.

De freudianske tilfælde får lov til at visne hurtigt.
Dem på piller og stoffer er interessante et kort øjeblik, så er de væk som den dårlige samvittigheds fireogtyve timers sommerfugle.
Med denne ene undtagelse, selvfølgelig.
Hvis de er topprofessionelle idrætsfolk med umenneskelige præstationer, så skal de afsløres først. Det kan tage nogle år, eller mere.

Egon er kun til snefnug.
Hver vinter venter han tålmodigt på der skal falde sne i et stille og roligt tempo, så han kan komme ud og glæde sig over naturens blide kærtegn.
Egon er meget tålmodig, undertiden venter han i 2-3 år før den rette sne cocktail er tilstede.
Egon har ikke brug for nyudsprungne blade hver uge, og de har heller ikke brug for ham, han er så inderlig uinteressant.
De rigtige blade springer kun ud om foråret, de starter i det små, vokser og opsuger naturens mangfoldighed undervejs. Om efteråret falder de af og fejes af vinden sammen i store mørke bunker, som gemte de på en hemmelighed næsten ingen kan se mere.
Det hvide fnug er som en naturens engel, der lægger sine beskyttende vinger om de døde blade og bevarer deres hemmelighed år efter år.
Bladene indeholder den urkraft, den hemmelighed, som får Egon til at indse at skønheden i tilværelsen er ligeså enkel og tilgængelig, som sneen og de rigtige blades tilstedeværelse.
Bladene får nemlig deres nødvendige stof via fotosyntesen, hvor den gamle urkraft solen, leverer energien.

Selvom Egon måske skal vente 3 år på den rigtige sne cocktail, forfalder han ikke til den afspejling af verden, der kan ses gennem virkelighedsfjerne reality shows, der ikke bliver mere troværdige, bare fordi kastes op på en storskærm eller leveres via ugentlige bladudspring.
Den groteske skønhed som kendetegner de ugeblomstrende blade, får også deres energi via fotosyntese.
Det er bare en helt anden slags energi.
Måske en slags mutationsenergi?

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 06/01-2005 09:14 af Lars Find-Andersen (Bibelot) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 519 ord og lix-tallet er 39.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.