Tiggeri


19 år siden 1 kommentar Klummen samfundskritik sociale problemer fattigdom

5Vise om jobcentrene
Fra Langeland til Skagen der har vi et system, · med lægekonsulente... [...]
Rim og vers · satire, sygdom, ledighed
5 år siden
9Krænkelser
Vi skal til at undskylde krænkelser · fra nu skal den danske sang v... [...]
Digte · satire, politik, krænkelse
5 år siden
9De letkøbte råd
Man må smede mens jernet er varmt, · for enhver er jo sin egen lykk... [...]
Digte · konflikt, letkøbte løsninger, satire
5 år siden
4Mod dumhed
Mod dumhed kæmper selv guder forgæves, · fordi belæringen, som der ... [...]
Aforismer og gruk · citat, dumhed, sindet
5 år siden
8Tv-serier skal ses en gang om ugen
Film skal ses i biografen. · Det var Ole Michelsens faste afslutnin... [...]
Klummen · meninger, tv-serier, medier
5 år siden
3Dionysos
Du tror, du kan få os til at glemme, · du tror vi bare skal slå os ... [...]
Digte · drukture, alkoholmisbrug, dårlige løsninger
5 år siden

Puls: 6,2

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 1
Mogens Sørensen (f. 1957)
En af de ting, som har ændret sig i bybilledet de senere år, er det stigende antal tiggere. Det er ikke længere et ualmindeligt syn, når man går ned på Nørreport Station eller nedad gågaden, at der sidder en forhutlet person med et skilt, hvorpå der står "Jeg sulter" eller "Jeg er hjemløs". Foran dem har de en skål eller andet, som der kan lægges penge i. Denne nye side af gadebilledet er vokset.
Mange undrer sig. Er der ikke noget, der hedder kontanthjælp? Der er da ingen, der behøver at sulte i dette land!
Her er der en ting at sige: for at få kontanthjælp skal man have en bankkonto, som beløbet kan overføres til. Den kontante udbetaling, som var almindelig før, praktiseres ikke mere, og banken vil ikke lave en konto til en, der ikke har en folkeregisteradresse. Så de hjemløse står uden penge, og er dermed faldet igennem det sociale sikkerhedsnet. Flere og flere herberger for hjemløse er blevet lukket, fordi de ikke blev anset for nødvendige.
Så var det tidligere sådan, at man kunne hente overlevelseshjælp på Rådhuset. Her fik man udbetalt penge, som man kunne få mad for. Men da Karen Jespersen i 1998 havde ord for at være socialminister, fik hun afskaffet denne starthjælp, og derfor ser vi alle dem, der før kunne hente overlevelseshjælpen på Rådhuset, sidde og tigge. I samme ministerperiode indførte hun aktiveringen for bistandsklienter, hvor en del valgte at leve af at samle flasker frem for at blive ydmyget med at skulle flytte en stabel brænde og flytte dem tilbage, male et hus og male det igen og hvad man ellers skulle "yde for at nyde" i den nye lovgivning. Derfor er tiggeriet steget.
Nogen går uden hæmninger, mens disse hjemløse selv hører det og siger højlydt, at de er en plet på gadebilledet. De hjemløse er på den måde jaget vildt uden fredningssæson for fisefornemme udfald.
Pletten er et andet sted: det er en afslørende plet på et samfund, der praler af at have verdens bedste sociale sikkerhedsnet. Ganske vist vil der nok altid være nogen, der falder igennem. Den eneste, der har kunnet forhindre det, har været Stalin, han fik dem, der tiggede ryddet af vejen.
Men i dag sidder levende påmindelser om menneskelige tragedier som tavse anklager mod en socialpolitik, der har nærmet sig Englands berygtede ironlady.
Det danske samfund kan ikke prale af sit sikkerhedsnet mere.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 12/05-2005 12:12 af Mogens Sørensen (Mons1957) og er kategoriseret under Klummen.
Teksten er på 405 ord og lix-tallet er 35.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.