Travhesten og pakæslet


19 år siden 18 kommentarer Eventyr og fabler dyrefabel misundelse intolerance

5Vise om jobcentrene
Fra Langeland til Skagen der har vi et system, · med lægekonsulente... [...]
Rim og vers · satire, sygdom, ledighed
5 år siden
9Krænkelser
Vi skal til at undskylde krænkelser · fra nu skal den danske sang v... [...]
Digte · satire, politik, krænkelse
5 år siden
9De letkøbte råd
Man må smede mens jernet er varmt, · for enhver er jo sin egen lykk... [...]
Digte · konflikt, letkøbte løsninger, satire
5 år siden
4Mod dumhed
Mod dumhed kæmper selv guder forgæves, · fordi belæringen, som der ... [...]
Aforismer og gruk · citat, dumhed, sindet
5 år siden
8Tv-serier skal ses en gang om ugen
Film skal ses i biografen. · Det var Ole Michelsens faste afslutnin... [...]
Klummen · meninger, tv-serier, medier
5 år siden
3Dionysos
Du tror, du kan få os til at glemme, · du tror vi bare skal slå os ... [...]
Digte · drukture, alkoholmisbrug, dårlige løsninger
5 år siden
2Handsken
Der lå handsken, ensom og forladt · Ingen tog den op · Det kostede fo... [...]
Digte · ligegyldighed, ligeglad, tavshed
6 år siden
3Hera
Hvorfor er du jaloux? · Du er jo for længst gået kold · Hvad holder d... [...]
Digte · mytologi, jalousi, parforhold
6 år siden

Puls: 5,5

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Mogens Sørensen (f. 1957)
Der var et æsel, der var slæbedyr på en stor gård. Det slæbte dagen lang for sin herre og det var godt tilfreds, for herren gav den godt med mad og masser af gode grønsager.
   En dag købte herren en hest. Det passede ikke æslet, for så skulle den jo til at dele al den gode mad med en hest, oven i købet en travhest. Den er sikkert bare højrøvet og tror den er noget, tænkte æslet, så det satte sig for at ville mobbe hesten fra starten.
   Så da hesten første dag skulle til at spise noget af sit trug, sparkede æslet til truget så det væltede.
   "Hvad gjorde du det for?" spurgte hesten.
   "Du skal ikke komme her og tro, at du ejer det hele," svarede æslet.
   "Det tror jeg heller ikke, det gør vores herre jo. Det ved du også godt."
   "Og du tror, at du bare kan rende rundt her og have det godt og blære dig, fordi du er en travhest."
   "Har jeg på noget tidspunkt generet dig?"
   "Alle heste ser ned på æsler, det ved man jo!"
   "Har du nogensinde mødt andre heste end mig?"
   "Nej, heldigvis!"
   Nu kom dyrenes herre og så, at hestens trug var væltet, så han rejste det op igen. Hesten begyndte endnu engang at spise af truget, men æslet sparkede endnu engang til det så det væltede.
   "Nu må du tage og holde op," sagde hesten, "jeg skal da også have mad og drikke som du skal."
   "Men jeg kan som almindeligt pakdyr ikke forstå, hvorfor jeg skal dele min mad med et dyr, der ikke laver noget som helst."
   "Får du da ikke den samme mængde mad som du altid har fået?"
   "Jo, men jeg kan ikke forstå hvorfor du også skal have, når du ikke laver noget som helst."
   "Jeg skal træne til travløb i morgen og så skal jeg have noget at spise for at have kræfter."
   "Og så kan du blive beundret og få alle mennesker til at klappe dig, mens jeg bare skal slide og slæbe! Sådan en som dig skulle tage og arbejde for føden!"
   "Men det gør jeg jo."
   Nu kom herren ud igen og undrede sig over, at truget var væltet. Han rejste det igen og klappede hesten. "Nå, gamle dreng, hvordan kan det være, at dit trug sådan vælter? Jeg må jo sørge for, at mit håb for at redde gården har mad nok, så du kan vinde travløbet. Spis nu godt!"
   Æslet blev nu så rasende, at det ikke blot sparkede til truget, men til hestens ene ben. Hesten faldt med en højlydt vrinsken, for benet var brækket. Herren, der havde hørt hesten vrinske højt, kom løbende ud, og æslet sørgede for at være væk i en fart.
   "Jamen, hvad er der dog sket!" sagde han og bøjede sig ned til den skadede hest.
   Æslet lo. Så var det endelig sluppet af med det uønskede nye dyr. Den frydede sig endnu, da den hørte dyrlægen fortælle, at hesten havde fået knust benknoglen fuldstændigt, den måtte aflives. Manden tog sit gevær og aflivede hesten hurtigt og smertefrit med et skud i panden.
   "Sådan går det alle blærerøve," lo æslet for sig selv.
   Næste dag kom herren med sin kone ud til æslet.
   "Ak ja," sagde manden til sin kone, "vi kan jo så ikke deltage i travløbet og dermed få de penge, vi havde håbet, og vi har ikke råd til at købe en ny hest. Så vi må sælge noget."
   Han klappede æslet.
   "Ja, du gamle, du har tjent mig trofast i mange år, men jeg har ikke råd til at beholde dig. Du bliver solgt, og da du er for gammel til at nogen vil købe dig til arbejdsdyr længere, så bliver det limfabrikken. Det gør mig ondt."
   Æslet skrydede højt og inderligt, men intet hjalp.
Forfatterbemærkninger
Denne tekst blev brugt til Folkeskolens afgangsprøve i 2009 Indgår i min eventyrsamling Tong den Vise Drage og andre fortællingerhttps://www.saxo.c...ack_9788740901856 Hør mig læse den op herhttps://soundcloud...sten-og-pakaeslet

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 14/05-2005 17:33 af Mogens Sørensen (Mons1957) og er kategoriseret under Eventyr og fabler.
Teksten er på 638 ord og lix-tallet er 24.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.