1Legenden om Garak - Kapitel 4
Op ad Aggeren · Det var meget let og behageligt at være i vognen ho... [...]
Fantasy
6 år siden
1Legenden om Garak - Kapitel 3
Et lift · Garak vågnede med krampe i sit venstre ben. Smerten strak... [...]
Fantasy · fantasy
7 år siden
2Legenden om Garak - Kapitel 2
Drømmen om faldet · Fugle fløj ophidsede rundt om den lille lund. G... [...]
Fantasy
7 år siden
8Legenden om Garak - Kapitel 1
Prolog · I årene efter dragekrigene bredte historierne om Garak fra... [...]
Fantasy · fantasy, roman
7 år siden
2Eksil
Det var en tirsdag. Det er de fleste dage, når man tænker over de... [...]
Noveller · den første kærlighed, skolen, samfund
7 år siden
8Kvinden - en afklædning
Betragt den gennemsnitlige kvinde. Har du hende? Godt. Klæd hende... [...]
Noveller
22 år siden
5Om parallelle universer og sandhedskriterie...
Har du oplevet at stå til en fest, lige løbet tør for hvidvinspun... [...]
Essays
22 år siden
2Frit fald
At han ikke var hjemme, det vidste han da! Alt omkring ham var fr... [...]
Noveller
23 år siden
7At overleve kvinden
Hvordan man overlever i et rum med een (1) kvinde · Dette er den le... [...]
Noveller
23 år siden
2Missionæren
Hans navn var Jorni MacLeech og egentligt var han Ikke nogen, men... [...]
Noveller
23 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Brian Lundgaard (f. 1968)
Hans navn var Jorni MacLeech og egentligt var han Ikke nogen, men hans mor var Skotlands stædigste kvinde - med trusler, løfter og tæsk bar hun ham gennem præstestudiet. Dagen efter MacLeech var blevet ordineret, meldte han sig som frivillig til missionærtjeneste i Afrika. Mrs. MacLeechs øjne skinnede, når hun fortalte om sin søn og hans kommende helgenstatus, og mange bemærkede, hvordan Jornis ansigt, når han talte om sit fremtidige virke i Afrika, fik et fredsfyldt, næsten helgenagtigt skær. Han drog mod hednin­ger­nes højborg dagen før sin 22 års fødselsdag og, ikke ud af en søstærk familie, tilbragte han selve fødselsdagen med at lære betydningen af vindretninger ved søsyge.

Vi befinder os i tiden før højhastighedsrejser og vejen til Afrika er faktisk lang, selv idag. Sikkert er det ihvertfald, at MacLeech, da han endelig nåede frem, havde et forhold til større ansamlinger af vand, som kun kan betegnes som et had/had-forhold. Efter nogle uger i Dakar havde han dog fået genantændt den hellige ild (og optjent en betragtelig spillegæld), hvorfor det faldt ham naturligt, at drage ind i landet og søge efter vilde hedninge som han kunne kristne. Hvad Jorni ville have gjort, hvis han på dette tidlige tidspunkt rent faktisk havde mødt disse vilde, står hen i det uvisse; hvad vi ved er, at han blev opdaget, 15 dage senere, af Daalsad-stammen, som fandt ham liggende på sletten med åbent kraniebrud og brækket ben. Ingen Daalsad-kriger havde nogensinde før set en sådan hvid dæmon, men efter nogle dages eftertanke, opdagede stammens vismand, at dæmonen faktisk havde været forudset i flere stammens sagn og myter. Sagnene sagde tilsyneladende, at dæmonen enten var et varsel om ni måneders frigiditet hos kvinderne, eller om 11 dages jagtlykke ­ i et smukt eksempel på, hvad der virkeligt tæller, stillede Daalsad-krigerne vand frem til Jorni, og gik på jagt!

Han skulle ikke have overlevet! Faktisk havde vismanden allerede indkoopereret ham i sine nye sagn, som: “Dæmonen-som-ikke-var-hos-os-længe”, men Jorni døde ikke. Han blev først: “Dæmonen-som-var-hos-os-i-et-stykke-tid”, for så at ende som: “Dæmonen-om-hvilken-vi-ikke-ved-hvornår-den-forlader-os”. Som det så ofte går med den slags, overlevede Jorni vismanden, holdt hans gravtale og overtog hans plads (det blev aldrig bevist, at Jorni overhovedet havde været i nærheden af vismandens hytte den dag). Faktisk var vor helt ikke særligt velegnet til jobbet, hvilket alle vil kunne indse, hvis de overvejer vismandens situation: Han skal ikke gå på jagt, forventes ikke at gå til hånde hjemme, men har en hel stammes kvinder til at opvarte sig i alle dagens lyse timer, hvor han er den eneste tilgængelige mand. Da de hvide babyer begyndte at komme, frygtede Jorni for sit liv. Han kunne ikke flygte, benbrudet blev aldrig behandlet og var vokset temmeligt skævt sammen ­ det var en oplevelse at se ham gå og kun de allerheldigste af stammens børn havde haft den store fornøjelse at se ham løbe. Flugt var ikke en valgmulighed, han måtte blive og tage sin straf. Til sin store for­bavselse blev han både takket og lykønsket; det viste sig, at man i stammen betragtede det som en ære at have en attråværdig kone, og Jorni havde beæret mange! På grund af den lidet kendte, men veldokumenterede mulateffekt, var Jornis afkom uventet kapabelt og udmærkede sig på mange områder. Da den tid kom (16 års alderen) hvor de skulle giftes bort, blev de hvide (mod sædvane) gift internt i stammen, hvorved Jornis gener satte deres fornyede aftryk! Idag, længe efter hans død, ses effekten af hans liv i stammen stadig: Daalsad-stammen er kendt for deres spidse næser, som har givet dem tilnavnet: “Afrikas grimmeste mennesker”, men tiltrods herfor er dens giftefærdige mænd samtidigt blandt Senegals populæreste. Jorni havde nemlig to dominante genetiske træk: Den spidse næse og anlægget for et usædvaneligt lille lem! Og meget kan man sige om piger, men skal de giftes som 12 årige, så ved de godt hvad de skal prioritere!

Der er en Morale: Selv den, som er grim og ikke har moral, kan have et lille lem!

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 27/10-2000 19:58 af Brian Lundgaard (Lundgaards) og er kategoriseret under Noveller.
Teksten er på 663 ord og lix-tallet er 41.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.