0Tidens evige charade
Hvad er det? · der følger ikke nogen · men alle, ALLE følger den? · TID... [...]
Digte
5 år siden
2Udover lunden jeg har aldrig gaaet
Udover det hele · Jeg tror paa at du venter paa mig... · Udover alle ... [...]
Digte
5 år siden
4Ingen gik saa langt
Pludselig · Jeg vil gerne gaa ud over alt stof · At opnaa noget hvor ... [...]
Digte
7 år siden
8Paradoks
Idag skal aldrig være idag igen · Men · Imorgen · ALTID · Er anden dag...
Digte
7 år siden
7Hendes navn var Intet
Hendes navn, var "Intet" · Jeg ved at der en der hedder "Ingen" · Men... [...]
Eventyr og fabler
7 år siden

Puls: 5,3

Publiceret: 0
Afgivet: 1
Modtaget: 0
Anne Russel (f. 1980)
I dag jeg saa en lille fugl paa et hegn.
Han saa ud til at vaere saa ensom, men den blaa himel omkring ham var som et sloer på hans krop, saa gul, saa paen.
Han sang til mig, det var ikke sangen som han plejede at synge hver dag: "bem-te-vi", "bem-te-vi" !
Lige nu var hans sang som om han raabte noget, der var fanget i hans stemme.
Saa, jeg kiggede paa ham, og paa jorden under hvor sad.
Og der var rester af flere traer, kun rester af hvad der havde vaeret hoeje traer, med gode skygger, hvor vinden spillede til hverdag, og jeg iagttog og lyttede til deres saa smukke larm, larm af liv.
Og jeg taenkte selv...
Hvad kan jeg sige til dig, lille fugl?
Maa jeg siger:
- Vidste du, lille fugl, nedenunder hvor du er lige nu, eksisterede traer hoejere end mig eller dig. Saa hoej, at du kunne se dem naar som helst du foelte dig trist, og paa afstand kunne du se og foere dig til dem, for at hvile din lille krop, traet af at flyve over denne verden som har forladt dig til din egen skaebne.
Maatte jeg sige til dig, lille fugl, om fornoejelsen jeg havde, da mine oejne også kunne finde hvile paa det smukke landskab, som eksisterede kun paa grund af disse traer som ville liv og som er forsvundet nu?
Stakkels lille fugl, under en skinnende sol, uden hvile eller skygge, uden troest... fordi han afhaenger af en troest som aldrig skal komme tilbage.
Han har behov for barmhjertighed fra menneskene...
Menneskene har plantet traeerne.
Menneskene har draebt dem.
Er der barmhjertighed i menneskenes hjerte?
Nej lille fugl... men jeg har ikke mod til at sige dig det hele.
Saa, jeg kaster bare et sidste kig i din retning...
Tomheden omkrig dig er saa trist.
Farvel lille fugl, under denne varme sol...
I det mindst kunne jeg sige farvel til dig, fordi ikke engang det kunne jeg goere til traeerne. En dag vaagnede jeg, og alle traeerne var forsvundet... uden farvel, uden troest...
Dette er menneskelighed...
Stakkels mig.
Stakkels lille fugl!

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 27/08-2006 16:23 af Anne Russel (ARussel) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 354 ord og lix-tallet er 19.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.