Perspektivet


16 år siden 4 kommentarer Kortprosa livsrefleksion livets gang døden

5Vise om jobcentrene
Fra Langeland til Skagen der har vi et system, · med lægekonsulente... [...]
Rim og vers · satire, sygdom, ledighed
5 år siden
9Krænkelser
Vi skal til at undskylde krænkelser · fra nu skal den danske sang v... [...]
Digte · satire, politik, krænkelse
5 år siden
9De letkøbte råd
Man må smede mens jernet er varmt, · for enhver er jo sin egen lykk... [...]
Digte · konflikt, letkøbte løsninger, satire
5 år siden
4Mod dumhed
Mod dumhed kæmper selv guder forgæves, · fordi belæringen, som der ... [...]
Aforismer og gruk · citat, dumhed, sindet
5 år siden

Puls: 5,9

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Mogens Sørensen (f. 1957)
Om hundrede år er alting glemt, det skrev en gammel digter, men han glemte, at dagens tragedie ikke er glemt i morgen.
   Hvis jorden blev formindsket til samme størrelse som en billardkugle var den lige så glat som denne, men det redder ikke livet, når man styrter ned fra Mount Everest.
   I denne størrelse er havene kun små dråber, men det hjælper ikke når man basker i vandskorpen.
   Størstedelen af jordkloden er vand, men hvad hjælper det den, der mangler vand i Sahara.
   Den samlede landjord er fuld af ødemarker, men det kan ikke mærkes i den overbefolkede hovedstad Tokyo.
   Jordens gennemsnitstemperatur skulle være 15 grader celsius, men det redder ikke den, der fryser ihjel på Grønland eller dør af hedeslag ved Ækvator.
   Vi har besteget de høje bjerge, vi har bygget maskiner, der fløj højt over dem, vi har endda fløjet helt derud, hvor jorden ser lille ud, måske vil vi flyve så langt, at den synes som en billardkugle eller mindre. Vi har bygget skibe, der sejler over de store have, nogen endda under overfladen. Vi har udviklet måder at rejse ud i øde og ugæstfrie steder og komme tilbage med livet i behold. Vi har udviklet tøj, der gør os i stand til at overleve i ethvert klima.
   Men dem, der udviklede dette, er døde, nogen af dem glemte.
   Tragedierne består.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 27/09-2007 21:25 af Mogens Sørensen (Mons1957) og er kategoriseret under Kortprosa.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.