4Glorværdige os
Vi tænder et tv · Vi spise lidt kage · Vi forarges af nyhederne · Vi kø... [...]
Digte
13 år siden
4Panikangst
Jorden vibrerer under skoene, alkoholen bruser i blodet og folkem... [...]
Kortprosa
13 år siden
1Hverdagtrist
Jeg elsker når sneen falder · I dynger ned fra grene · Minder om jord... [...]
Digte
14 år siden
1Vandringsmanden
Da din drages snor spændtes · Vinden rev dig med · Amazonen hvisker d... [...]
Digte
14 år siden
0Lettelse
Prik, splinten stødes ud som et spyd · En svigende plage mindre · Hør... [...]
Digte
14 år siden
0Bølger
Sindet farves sort · Sjælen splintres til atomer · Tunge tårer trille... [...]
Digte
14 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Louise Bjerring Olesen (f. 1993)
Jorden vibrerer under skoene, alkoholen bruser i blodet og folkemængden hopper op og ned i en samlet masse. Placeret i midten af ekstase, der strømmer ud af tusindvis af menneskers øjne, munde og hjerte. Hun kan mærke det mærkelige underlag giver efter under hendes fødder, et underlang, der er bulet og græsbeklædt. Hendes vejrtrækning er hurtig, og hun føler sig et med mængden. Hun er en del af noget større, en del af noget samlet og det føles vidunderligt. Bag hende står hendes venner, vidunderlige venner, men det er ubetydeligt nu, for i dette øjeblik er hele den samlede folkemasse hendes familie. En glædeståre løber ned af hendes ene kind og ender i hendes mundvig som en kanin, der skræmt farer ind i sit skjul. I dette øjeblik føler hun sig lykkelig. En ny tåre følger den første, den løber ned i hendes mundvig og fortsætter ned af hendes hage som en bi, der flyver fra blomst til blomst. Menneskemængden klapper i tak, piftenes sang blander sig med resten af tonerne som dyr i en parringsdans. En tredje tåre flyder ned ad hendes kind. Denne flyder som en måge hen over det oprørske have. En flok hjortetårer løber ned ad hendes krop, salte og utællelige, de rammer marken med hver sit lille plask. Tårerne dukker op af hendes øjne som arbejdsmyrer af en myretue og i samme antal. Alle folk synger. Jorden forvandles til mudder og snart står de i vand til knæene. Pigens øjne er utrættelige og de skyder tårerne ud som projektiler fra et maskingevær. Selvom øjnene er ivrigt i gang, og marken ikke længere er et mark men et lille hav, er pigen ved at være træt. Hun vender sit ansigt op imod himlen og får øje på en enkelt lille stjerne. Ordene sendes lydløst op til stjernen, som lytter og smiler. Den bliver et øjeblik en del af folkemængden, den hopper, pifter og synger, men til sidst tager den sig sammen. Den åbner sin mund og begynder at suge. Tårerhavet forsvinder langsomt op i den mørke himmel, og til sidst suger stjernen de resterende tårer ud af pigens øjne. Pigen kigger på folkemængden, hun hopper, men hun er ikke længere en del af familien. Hun klapper, men hun er tom. Hun hviner, men hun kan mærke sine tæer.
   Folkemængdens bukser tørrer langsomt, og ingen opdager det hvide salt, der samles i deres lommer.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 24/06-2011 13:18 af Louise Bjerring Olesen (Ullo) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 397 ord og lix-tallet er 31.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.