4Jeg begynder nu at skrive
Jeg begynder nu at skrive, fordi jeg vil nå at udkomme, førend de... [...]
Blandede tekster
11 år siden
3Ikke tilpas her
Jeg har sjældent følt mig helt tilpas i byens natteliv · Meget sjæl... [...]
Digte
11 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Daniel Hvalsø (f. 1983)
Jeg begynder nu at skrive, fordi jeg vil nå at udkomme, førend der ikke længere eksisterer rigtige bøger.
Med rigtige bøger menes, bøger man kan åbne, bøger man kan sidde med i en stol, bøger man kan dufte på, om de er nye eller gamle.
Bøger man kan ligge og holde om, bøger man kan holde af, som man holder om dem.
Bøger man kan sætte fra sig, når man tidligt i læseprocessen erfarer, at man vist ikke har kemi sammen.
Bøger man kan ønske sig i julegave, og man kan se at det er lige nøjagtig dén bog, som ligger der under træet, også før man pakker den ud.
Bøger med gamle og gule sider med æselører.
Bøger man aldrig glemmer man har læst, og som man til sine dages ende vil blive ved med at hidkalde sig som "den bedste bog jeg nogensinde har læst."
Bøger kommet direkte fra trykken.
Bøger fundet i rodekasser til en flad femmer hos den lokale antikvar, da man var på jagt efter noget helt andet.
Bøger der aldrig er nogen der rigtig gider læse.
Bøger der er mange der bliver tvunget til at læse.
Bøger man tog nysgerrigt ud fra sin mors samling, og som man skyndsomt satte på plads igen, da det gik op for én, at det vist var lige tidligt nok at tage hul på dén slags litteratur.
Bøger man ikke kunne lægge fra sig, før de var læst færdige.
Bøger fundet gemt væk på loftet, da man gik på opdagelse i de gamle gemmer.
Bøger der åbner en helt ny verden for én, en verden man ikke anede eksisterede før man åbnede bogen.
Bøger hvis mening først gik op for én, ti år efter man læste dem første gang.
Bøger man har fået anbefalet af en for længst glemt ven, men som man nu pludselig ud af det blå kommer i tanker om, man aldrig har fået læst.
Bøger der stod og samlede støv i årevis på reolen og som man, da man endelig gik i gang med at læse dem, fortrød man ikke var gået i gang med at læse meget før.
Bøger man låner på biblioteket, og må slæbe hjem i bæreposer, sammen med andre bøger man heller ikke kunne lade stå ulånte tilbage.
Bøger hvis ord man kan forkaste som det rene nonsens eller forgude, som man har forgudet sin gamle bedstemor, dengang hun stadig levede.
Bøger man kan åbne og lukke igen, når man har fået nok.
Jeg begynder nu at skrive - sådan for alvor - fordi der endnu er rigtige bøger til.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 15/01-2013 18:47 af Daniel Hvalsø (DanielHC) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 430 ord og lix-tallet er 28.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.