2Uroen
I klasse lokalet hvor jeg er lige nu, kan jeg mærke uroligheden f... [...]
Kortprosa
10 år siden
33 gange så lykkelig
Jeg så på hende, imens hun sad stille og strikkede, eller der var... [...]
Kortprosa · ordleg
10 år siden
4Kampen der raser i mig
Vi har alle prøvet at føle en eller anden form for smerte. Min sm... [...]
Blandede tekster · afmagt, depression, smerte
10 år siden
2At pille ved lykken
Jeg lænede mig tilbage med lukkede øjne. Jeg mærkede, hvordan sol... [...]
Kortprosa · ironi, følelser, lykke
10 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Anne Havshøi Rydahl (f. 1997)
Jeg så på hende, imens hun sad stille og strikkede, eller der var ikke helt stille. For imens hun strikkede, hviskede hun stille:
   "1... 2... 3.." For hver maske hun strikkede, hviskede hun et tal: 1, 2 eller 3, aldrig mere end 3. Sådan havde hun altid gjort, så det var der ikke noget underligt i. Det var bare hendes måde at holde styr på tingene. Hun knugede garnet stramt i hånden, så på et tidspunkt blev strikketøjet for stramt til at blive strikket videre på. Så engang imellem skulle jeg strikke det løst, så hun kunne fortsætte igen.
   Jeg så over på hende og så, at hun sad meget koncentreret for ikke at tabe den maske, hun var i gang med.
   "Skal jeg ikke strikke lidt på det, så det ikke er så stramt?", spurgte jeg hende. Hun nikkede, men så så pludselig forskrækket ud og rystede så på hovedet.
   "Om lidt. Jeg bliver nød til at strikke to masker mere, for ellers så har jeg ikke strikket de 27 masker, som jeg ville. Og hvis ikke jeg har strikket de 27 masker vil det ikke være 3 x 3 x 3 masker jeg har strikket!!" svarede hun mig. Det lød ikke længere mærkeligt, når hun sagde det. Det var blevet helt naturligt, også for mig. Men det bekymrede mig at det hele skulle kunne deles eller ganges med 3.
   "Vil du slå maskerne op for mig på mit nye strikketøj?" spurgte den spinkle pigestemme. Mens jeg slog maskerne op talte jeg højt for hende, så hun kunne høre hvor lang jeg var nået:
   "..8, 9 og 10. Sådan så er vi klar igen." Jeg så på hende og så angsten i hendes øjne, hun rystede på hovedet, for at vise at det var forkert. Jeg vidste jeg havde gjort det svært for hende ved, at slå 10 masker op i stedet for 9 eller 12. Jeg så hen på hende igen, og så at der stille løb en tåre ned ad hendes kind.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 12/12-2013 15:36 af Anne Havshøi Rydahl (AnneRydahl) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 335 ord og lix-tallet er 22.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.