En instruktiv vandring op af LIX-bjerget


9 år siden 5 kommentarer Blandede tekster eksperimental leg med form drama

6Henfaldne dage
Morgenernes punktvise kulde · Smog der bølger i varmen · fra den fors... [...]
Digte
8 år siden
8Sprød natur
Sorgens karavane · salter din kind · Den varme tunge · fanger smagen · af... [...]
Digte
8 år siden
7Giftblanderske
Farver håret · Sprayer huden · Suger lungerne sorte · Injicerer botox. ... [...]
Digte · incest, selvhad, misbrugt
8 år siden
3Barndommen er et sted
Mit fritidshjem. Først husker jeg ikke andet, end at det lå på de... [...]
Livshistorier
8 år siden
4Et sted midt på sommeren
Hvor solen kysser min krop · Mærker mig med sine læber · Hvor havet b... [...]
Digte
8 år siden
6En aften så tyst, at jeg hørte svalernes vi...
Fra mit værelse · bredte tusmørke sig · til resten af verden
Digte
8 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Olivia Birch (f. 1970)
Han tog tøj og sko på. (6)
Så begav han sig på vej, med mad og drikke i tasken. (12)
Han følte sig let og fri om hjertet. Tænkte på, hvor rart det blev at komme ud og vandre igen. Ligesom i gamle dage. Og nå sit mål, allerede i morgen, måske? (17)
Helt ind i sjælen, så han frem til sin tur op mod bjergets top. Hver gang han tog et skridt, sendte det fine, grå hvirvler af støv op. (21)
Solen skinnede fra en skyfri himmel. Små, vævre firben med sorte øjne pilede frem og tilbage over bjergstien. (26)
Han gik rask til og nød, at trække den friske, kølige formiddagsluft dybt ned i lungerne. (29)
De fremmede fugle, der flaksede omkring ham, fyldte hans ører, med deres smukke, mørke sange. (35)
Langs med den rute, han havde valgt, blev buske og planter stadigt mere sparsomme og afsvedne. Han regnede med at nå halvvejs op af bjerget, når dagen var omme, og slå lejr på en af afsatserne. (40)
Ved en bred, vissen dronningebusk, standsede han op, tog vandflasken op af sin rygsæk og drak, hurtigt og grådigt. Mærkede intet til den ellers gammelkendte tristesse i hans knudrede sind. (45)
Han rullede en cigaret af det allersidste tobak fra landsbyens humørforladte kolonialhandler, som havde nægtet at lade ham at købe på klods. (49)
Fuglene var blevet påfaldende tavse. Det lugtede elektrisk i begge hans næsebor og sitrede desuden i det yderste af hans hårrødder, hvilket plejede at betyde, at der var et voldsomt uvejr på vej. (53)
Pludselig rumlede tordenen i det fjerne; gråsorte skyformationer buldrende uregerlige frem mod bjerget og den lysende, blå himmel. (59)
Det velkendte, dystopiske mismod blussede uventet og intenst op. (65)
Mismodet truede med at opsluge både ham og hans oppakning og, følte han, også stien, bjerget, selve dagen, og hele det uendelige, uberegnelige univers, mens uvejret buldrede og rasede omkring ham og sendte tunge regndråber ned over bjerglandskabet. (70)
"Her ligger jeg, på et hårdt og stenet leje, gennemblødt af voldsomme kaskader af regn fra de sorte uvejrsskyer, dødeligt såret af og styrtblødende fra de utallige dybe sår, som mit formørkede sind atter har påført mig og jeg tænker uvægerligt, at min eskatologiske rejse må finde sin afslutning, på denne, min yderste dag." (76)

Amen (1)
Forfatterbemærkninger
Tallet i parenteserne angiver sætningens læsbarhedsindex, eller LIX: 24 > Let tekst for alle læsere, børnelitteratur. 25 -34 Let for øvede læsere, ugebladslitteratur og let skønlitteratur for voksne. 35 -44 Middel, dagblade og tidsskrifter. 45 -54 Svær, saglige bøger, populærvidenskabelige værker, akademiske udgivelser. 55 < Meget svær, faglitteratur på akademisk niveau, lovtekster. Tak til Niels Gamborg for lån af LIX-beregner og -definition.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 27/11-2014 20:36 af Olivia Birch (Humlebi) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 384 ord og lix-tallet er 38.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.