Hemmeligheder, vi deler


9 år siden 2 kommentarer Blandede tekster venskab minder barndom

3Dit hjerte er ikke det stærkeste
Du ligger sammenkrøbet ved min side, · din stemme på tæer ved kante... [...]
Digte · magtesløshed, kærlighed
9 år siden
8Når mørket kvæler dig
Når mørket kvæler dig · i nattens stilhed · så husk at jeg har skreve... [...]
Digte · kærlighed, depression, lys
9 år siden
2Hemmeligheder, vi deler
"Det er så ærgerligt," sagde du en dag "der findes så mange sange... [...]
Blandede tekster · venskab, minder, barndom
9 år siden
6Hun har købt sig en hund
Du tænker aldrig, at hun er ensom · fordi der er syv milliarder men... [...]
Digte · samfund, ensomhed, livsrefleksion
9 år siden
4Jeg kan godt koge over
Hvis jeg sidder ved tasterne · men ordene ikke vil komme frem · Siger... [...]
Digte
11 år siden
8Skeletterne i skabet
Jeg har ingen skeletter i skabet · Nej, de løber rundt i værelserne... [...]
Digte
11 år siden

Puls: 2,9

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Mette Schlütter (f. 1989)
"Det er så ærgerligt," sagde du en dag "der findes så mange sange om romantisk kærlighed og næsten ingen om dette."

'Dette' er os, der går side om side i den våde kulde, og det er længe siden vi sidst har gået her, men varmen mellem os er stadig den samme som på sommerdagene dengang. Vi har Hans'et og Grethe't os ud af vores barndomshjem, men vi har fulgt forskellige brødkrummeveje. Du er lige på den anden side, vores parallelle fodspor i en snoet linje, og jeg ved, at de krydser, for det tvinger vi dem til, og selv efter al denne tid, genkender vi hinandens voksende skygger. Vi har brugt timer på at udforske vores venskabs veje, forundret, husket vores første, andet, tredje møde. Vi har målt hinanden i størrelse, i sko, i drømme, i vores amager halshug. Hjem var blot et andet ord for at se tegnefilm med dig. Dengang kærlighed føltes nem og uden konsekvenser.

Mit hjerte er en mosaik, bygget lidt efter lidt, lidt efter lidt ødelagt. Mit livs kunstværk. Der er bøger i min reol, som ikke tilhørte mig, men det gør de nu. Gamle fødselsdagsgaver, små sedler med nedkradsede beskeder, der ligger i bogomslaget. Kærlighed er svær, når den stopper. Hvis den stopper. Vil du vide, hvorfor dette handler om dig? Der var en dreng engang, og han sendte aldrig et postkort, men du gjorde. Du skrev med din runde håndskrift:

Jeg ved, at du er langt væk, men jeg er glad for, at det ikke føles sådan.

Vores bagvendte tilpassede hjerter, to sider af samme mønt, og de drenge, som vi brugte os selv på: der er ægte kærlighed i alt, lige meget prisen. Onsdag eftermiddag på græsplænen, hvor vi tegnede hinandens fremtid i træerne og troede på, at drømmene ville gå i opfyldelse.

Jeg mærker den samme trykkende fornemmelse i mit bryst hver gang, jeg tænker på at sige farvel. Der er gået år. Der er gået dage. Jeg hader at sove alene. Hvis der findes et liv uden en by af gode naboer, venner, der lovede at passe mine børn, pigerne, der forestillede sig min mands ansigt, de, der holdt om mig, da jeg mistede for første gang, vil jeg ikke kende det. Mit sammenstykkede hjerte dirrer, når det tænker på, hvor heldig jeg har været. Hemmeligheder, vi deler. Der findes så mange sange om romantisk kærlighed og næsten ingen om dette.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 02/12-2014 10:18 af Mette Schlütter (Medae) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 403 ord og lix-tallet er 29.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.