På vej


9 år siden 5 kommentarer Kortprosa hverdagen ledighed jobsøgning

5Vise om jobcentrene
Fra Langeland til Skagen der har vi et system, · med lægekonsulente... [...]
Rim og vers · satire, sygdom, ledighed
5 år siden
9Krænkelser
Vi skal til at undskylde krænkelser · fra nu skal den danske sang v... [...]
Digte · satire, politik, krænkelse
5 år siden
9De letkøbte råd
Man må smede mens jernet er varmt, · for enhver er jo sin egen lykk... [...]
Digte · konflikt, letkøbte løsninger, satire
5 år siden
4Mod dumhed
Mod dumhed kæmper selv guder forgæves, · fordi belæringen, som der ... [...]
Aforismer og gruk · citat, dumhed, sindet
5 år siden

Puls: 11,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Mogens Sørensen (f. 1957)
Hun sad på stationen, hendes tog var forsinket. Det var bare for meget. Endelig havde en ansøgning båret frugt i en jobsamtale, så var det ikke godt at komme for sent.
   Hun så på stationsuret som om hendes stirren kunne få toget til at komme hurtigere. Egentlig var hun i god tid, hun ville hvis toget kom rettidig, være fremme ved bestemmelsesstedet tre kvarter før hun skulle til samtale.
   Alligevel reagerede hun. Det var første gang hun var til jobsamtale, hun anede ikke hvordan det ville foregå. Mon det var ligesom at være til samtale på bistandskontoret? Det havde hun prøvet nu, for nu skulle hun til at arbejde. Hvordan mon det var efter al den skolegang?
   Hvorfor skulle det også være slut med skoletiden nu? Hun ville hellere være blevet der meget længere. Nu skulle der søges arbejde, og som det var typisk i hendes alder var det salgsassistent i et supermarked, kun to stop fremme.
   Hun burde ellers være glad, slut med at blive kaldt møgtøs og dum og grim. Alligevel var hun ikke helt glad.
   Var der ikke en, der kiggede på hende fra togvinduet?
   Det var der, en mand i trediverne, mørkhåret. Han så rar ud, syntes hun, så hun smilede til ham, inden toget susede videre. Hun nåede lige at se ham smile igen.
   Her sad hun så igen og ventede. Det var ikke til at holde ud at sidde så længe og vente. Men endelig susede toget da ind, og hun steg op i det.
   Men hvem var den pæne mand i det andet tog?
Forfatterbemærkninger
Denne tekst blev til som en skriveøvelse ved en workshop: Skriv en af dine tekster set fra en anden personens synsvinkel. Jeg brugte så min gamle kortprosatekst Togrejse til Festhttps://www.fyldep...togrejse-til-fest Nu prøver jeg her, om den kan stå som tekst.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 25/03-2015 14:29 af Mogens Sørensen (Mons1957) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 261 ord og lix-tallet er 26.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.