Stilhed


8 år siden 10 kommentarer Kortprosa følelser frustration familieliv

3Prolog del 2
Hun åbnede døren. En let brise kærtegnede hendes hår, før hendes ... [...]
Fantasy · frygt, ritual, indre konflikt
8 år siden
5Prolog del 1
Hjulene rumlede og vinflaskerne klirrede. Dunsten af frugt hang t... [...]
Fantasy · fantasy, længsel, håb
8 år siden
10Stilhed
De sagde, at jeg var for ung til at blive mor. Men jeg fødte dig ... [...]
Kortprosa · følelser, frustration, familieliv
8 år siden
6Troldmanden og kærlighed
Døren til troldmandens laboratorium bragede op. · "Åh Alfons, jeg e... [...]
Fantasy · humor, kærlighed, fantasy
9 år siden
5Den sorte svane - Kapitel 1
Det er ironisk, at det er samme dag hvor jeg begiver mig mod ende... [...]
Romaner
10 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Flemming Hansen (f. 1981)
De sagde, at jeg var for ung til at blive mor. Men jeg fødte dig en kold morgen i november.
   Da du kom ud var du stille, og jeg hulkede indtil jeg hørte dig græde. Det var den smukkeste lyd jeg nogensinde havde hørt.
   De lagde dig på min mave, og i det øjeblik var vi et. Alene, mærkede vi hinandens varme. Dine smukke mørkeblå øjne stirrede ukyndigt mod verdenen. Og jeg lod mine fingre glide ned af din ryg. Du havde små fimrehår på skulderen.
   Jeg var forelsket, og i det øjeblik var alt andet lige meget. Pyt med at din far ikke kunne tage ansvar. Pyt med at min mor valgte værtshuset frem for sit barnebarns fødsel. Pyt, for jeg holdt dig i mine arme.

Du kom hjem, og blot fire uger efter gav du mig dit første smil. Jeg smeltede. Så pyt med at mormor endnu ikke havde set dig.

Men en dag begyndte du at græde. Du havde fået bryst og en tør ble. Så jeg troede at du frøs.
   Jeg tog dig ind til mig, og lagde dig hud mod hud. Det plejede altid at virke, men du fortsatte med et græde.
   "Hvad er der galt lille skat?" sagde jeg.
   Men du fortsatte bare med at græde.
   Om aftenen tog jeg med bussen til vagtlægen, og du græd mens vi sad i venteværelset. To timer senere kom vi endeligt ind.
   "Barnet har bare lidt kolik, det er helt normalt," sagde lægen, og vi måtte tage bussen hjem igen.

Jeg sov ikke den nat. Du græd indtil du ikke kunne mere, for blot at vågne en halv time senere.
   "Shhhh, lille skat," hviskede jeg, men jeg kunne ikke trøste dig, for jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre.
   Grådkvalt ringede jeg til mine veninder, men ingen af dem kunne ikke hjælpe. De havde jo ikke børn.

Dagen efter tog vi igen til lægen, og igen var svaret 'kolik'.

Ugerne gik, og du blev ved med at græde. Til sidst begyndte jeg selv, for jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre. Jeg havde ikke sovet ordentligt i ugevis, og mine bryster gav ikke længere mælk.
   Du havde svært ved at vende dig til flasken. Og det var dyrt. Jeg havde ikke råd til den forbandede modermælkserstatning, men du skulle jo have det. Og du græd jo bare.

Mormor kom og besøgte os da du var to måneder gammel.
   "Hvad fanden er det for en skrigeunge?" sagde hun.
   Jeg var for træt til at blive gal. I stedet græd jeg, for var det virkeligt det eneste hun kunne sige?
   "Vil du ikke nok hjælpe mig, så jeg kan få lidt søvn?" bad jeg.
   Men hun rynkede næsen. "Det er sgu da din unge. Det var dig der ville have hende. Vorherre bevares."
   Mormor gik kort efter. Hun skulle ned og spille på døde duer. Og vi to græd sammen.

"Hun er bare en fucking elendig mor," hørte jeg en af mine veninder sige i sin mobil. Hun ventede på bussen, og stod med ryggen til mig. Og selvom du græd, opdagede hun mig ikke da jeg gik forbi.

"Så trøst da det barn!" sagde en ældre dame, mens jeg var i Netto.
   Jeg efterlod mine vare, og stormede af butikken før tårerne kom. Først da jeg kom hjem, opdagede jeg, at vi ikke havde mere modermælkserstatning.

Du græd, og jeg sad bare og kiggede i spejlet. Jeg hadede mig selv. Jeg hadede de øjne som altid kiggede dømmende på mig. For jeg var ikke klar til at blive mor. En mor vidste hvad der skulle gøres.

Og du... du græd jo bare.
   "Så hold dog kæft!" skreg jeg, men du fortsatte med at græde.
   "Jeg fucking hader dig! Du har ødelagt mit liv!" Græd jeg.
   Men du græd jo bare...

Det var derfor jeg tog puden. Men du blev ved med at græde. Jeg kunne ikke klare det mere. Forstår du det lille skat?

Jeg mente det ikke. Jeg elsker dig. Mor har fjernet puden nu. Den er smidt væk.

Det gør ikke noget du græder. Vil du ikke bare sige noget? Mor elsker dig lille skat.

Undskyld... undskyld... jeg mente det ikke. Vil du ikke nok sige noget? Undskyld...
Forfatterbemærkninger
Teksten er endnu ikke helt gennemarbejdet, men følte at jeg ville dele den alligevel. :)

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 23/06-2015 10:22 af Flemming Hansen og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 702 ord og lix-tallet er 17.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.