3Haiku
De hvide bjerge · isnende kold blå himmel · tankeflugt igang
Digte
1 år siden
3Haikudigt
Musik til krigen · Stalinorglernes brusen · symfoni i mol
Digte
1 år, 8 måneder siden
2Haiku
Valmuen gløder · bierne summer af liv · intet er evigt
Digte
1 år, 11 måneder siden
1Haiku
Når Jorden ånder · og sjælekroppen elsker · lever mennesket
Digte
1 år, 11 måneder siden
4Haiku
To sommerfugle · skønhed og tusind farver · døden er borte
Digte
1 år, 11 måneder siden
1Retfærdighed
Sommerblæst · træers blafrende blade · gyvelbuskes minisole · farver og... [...]
Digte · hverdagen, forhåbninger, fremtid
1 år, 11 måneder siden

Puls: 11,0

Publiceret: 0
Afgivet: 5
Modtaget: 0
Niels Engdal (f. 1954)
Maja var 8 år. Hun havde kastagnefarvet hår og øjnene var brune og varme. Og næsen var lige og lidt spids. Læberne var tykke og var med til at give Maja et sødt ansigt. I skolen var Maja næsten altid stille. Hun var ikke ret meget med i undervisningen. I stedet tænkte hun på om der fandtes andre verdener end den hun levede i. De andre i klassen og lærerne syntes at Maja var lidt underlig, men alligevel syntes de at hun var sød. Maja gjorde aldrig andre ondt. Selvfølgelig var lærerne bekymrede for Maja. Hun levede for meget i sin egen verden, og havde ikke rigtig nogen venner. Lærerne havde talt med forældrene, men Maja fortsatte bare med at leve i sin fantasi verden.En lørdag morgen var Maja stået tidligt op. Hun stod ved vinduet i sit værelse og så ud på parken, som hørte til huset, hvor Maja boede sammen med sine forældre. Hun så den store blodbøg midt i parken. Hørte de hvislende lyde, som bevægede sig langsomt i vinden. Græsplænen havde fået lov til at vokse og lignede et blødt tæppe, hvor man bare kunne smide sig og ligge og glo op i himlen. Følge skyerne når de hele tiden forandrede sig. Når de kom til at ligne dyr eller bjerge eller...Og alle blomsterne, hvor de gule var som små sole rundt omkring i parken. Maja elskede parken. Den var smuk, men kunne også gøre hende bange - uden at hun vidste hvorfor. Hun kunne mærke et sug i maven, en lille angst som blandede sig med en længsel efter at noget skulle ske. Maja klædte sig på og tog en bamse fra sengen, som hun knugede ind til sig. Hun listede forbi forældrenes soveværelse, fortsatte nedad trappen til hallen. Åbnede så den store og tunge dør ud til parken. Her lagde hun sig i det tykke græs under blodbøgen. Hun mærkede slet ikke at hun blev våd på ryggen. Endelig kunne hun drømme - helt for sig selv. Billeder af en anden og forunderlig verden dukkede op i Majas hoved. Smukke mennesker var sammen i store og dybe skove, på enge. Og på skibe, hvor bølgerne slog blidt mod skibenes skrog. Og ligesom eksploderede og forvandledes til mikrobølger i tusinde farver. Fisk i alle størrelser og farver og former svømmede fredeligt omkring skibene. Alt i Majas verden var farverigt og smukt. Intet grimt eller ondt. Eller også var det gemt et hemmeligt sted. Her var dæmpet musik, som rørte ved Majas hjerte og fik til at græde - af lykke.
Forfatterbemærkninger
Det var første kapitel. Andet og sidste kapitel kommer i uge 33.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 07/08-2017 23:23 af Niels Engdal (evighedsblomst) og er kategoriseret under Eventyr og fabler.
Teksten er på 427 ord og lix-tallet er 25.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.