Talende toner


6 år siden 3 kommentarer Kortprosa sanser

0Kludder med kærligheden
For længe siden i Getakja skulle landet styres af en konge, så hv... [...]
Fantasy · forhåbninger, længsel, magi
6 dage siden
0Æg
"Øv," sagde Jegor højt.og den hvide rotte så forbavset på ham med... [...]
Fantasy
12 dage siden
1Dagen derpå - To
"Har han taget opium?" spørger Cessie. · Nabokonen Serafina vrisser... [...]
Kortprosa
1 måned siden
4Glem ikke fortiden
Der står en buket blomster på kommoden: Kornblomster og lavendler... [...]
Kortprosa · fortiden
2 måneder, 28 dage siden
3Juletræs-onklen
Duften af nybagt rugbrød hang i luften over det meste af den lill... [...]
Blandede tekster
5 måneder, 9 dage siden
2Korset og barnet
"Korset har stor magt," sagde mormor, da hun gav Debbie kæden med... [...]
Noveller · tro
7 måneder, 14 dage siden
3Dagen derpå
En lyd borer sig ind i Cessies ene øre og suser ikke ud gennem de... [...]
Blandede tekster · frustration, samliv, mennesketyper
11 måneder, 14 dage siden
2Se min verden
Anette har kort lyst hår og i anden klasse sidder vi ved siden af... [...]
Kortprosa · børn, nuet
1 år siden
3Duellen
Vinden hvisker om forandring,. · Ikke alle i Tydanien kan høre det,... [...]
Blandede tekster · oprør
1 år, 6 måneder siden

Puls: 46,1

Publiceret: 4
Afgivet: 28
Modtaget: 5
Pia Hansen (f. 1958)
Hvorfor skulle jeg absolut stikke hovedet ud af døren? Jeg skulle være blevet inde i husvognen, kærtegne strengene med buen og lokke de helt rigtige toner frem. Jeg har drømt om at spille for folk, spille så de lytter og forstår at verden er et sammensurium af følelser og lyde - og at man må have alle toner med for at kunne sanse skønheden. Nej, det lyder så dumt, men hvordan skal jeg ellers udtrykke det? Jeg har ikke ordene i min magt; jeg vil bare spille.
   Jeg blev så glad, da jeg blev spurgt, om jeg ville spille på det store marked, hvor alle slags mennesker kommer. Tænk at jeg - Billy, en fattig knøs på nitten år - skal spille hvor også gøglere og andre optræder

Der har allerede været andre inde mellem folk. Og lige nu er der en kvinde, der svajer og vrikker, mens en ranglet knægt klimprer på en lyre og en tyk mand kvækker som en frø. Er det et pjattet klovnenummer eller skal det forstille dans, musik og sang? Kvinden stopper. Hendes stribede skørt klæber mod tykke lår. Hun siger noget, jeg ikke kan høre. Der er uro.
   Mit hjerte tror det skal slå på tromme, og sveden koger på min pande.
   Der er så mange mennesker. De sidder på bænkene, de sidder på stakitter og gærder, de står på græsset.
   Hvorfor er de kommet? For at gøre en god handel her hvor der er mange boder, der bugner? For at lade sig underholde? Eller for at lave ballade? Det summer. Det koger.
   "Buuh!" råber en eller anden og flere gentager det, så det bliver et kor af utilfredshed.
   Nu må de uheldige optrædende stoppe og gå til deres telt eller husvogn. De må finde sig en anden næringsvej eller øve sig mere.
   Jeg vil lukke døren. Det er ikke min tur endnu. Jeg kan nå at øve på melodien.
   " Oh se nu so-o- len -der var- var- mere vio - len. " kvækker den fede mand.
   Det lyder frygteligt. Kvinden lægger en hånd på hans overarm. Et æbleskrog kommer flyvende og rammer hende i øjet.
   "Skrub så af," hyler en grov stemme. Flere ting flyver gennem luften. "Der er ingen grund til at kaste perler for svin!" skingrer kvindens stemme - så skarpt at den borer sig ind i mine ører som en syl.
   Så fatter både manden og drengen, at folk ikke kan lide deres optræden. De trækker sig baglæns. Nogle mænd i vadmelsklæder trænger sig frem mod dem. Trekløveret vender sig, men der er også folk bag dem og så - så vender de sig igen. Der er blod i drengens ansigt. Der er sten i luften.
   Jeg vil lukke døren. Smække den i. Låse den. Og blive der.
   Jeg skal ikke nyde noget af at optræde for den flok svin.
   I deres dumme ører lyder mine toner sikkert som larm - og de tåler kun, hvad de er vant til; lystig spillemandsmusik og snørklede sladderviser.
   De larmer.
   Få spage stemmer råber at de skal lade de tre være. Som små pip rammer deres bønner den vrede mængde - og preller af.
   Det er en rædsom, en skrækindjagende og fascinerende melodi.
   Døren er stadig åben.
   Men bag mig råber min violin.
   Jeg vender mig rundt, griber mit instrument og min bue.
   De små pip er nemme at lokke frem. Bruset af had vil ikke helt frem. Min stakkels violin hyler som en såret kat.
   Nu er det mig folk vender sig mod.
   De lurer. Nogle peger. Stemmer forstummer, Kastearme sænkes tøvende.
   Et øjeblik er der næsten helt stille.
   Det nu ret ynkelige trekløver, lusker mod mig. De aner en åbning. Nu kan jeg prøve at kaste perler for svin.
   Og de slipper væk, slipper gennem mængden, der nu står tæt omkring mig.
   "Din violin er jo syg, knægt," er der en, der råber.
   Men jeg er fuld af toner.
   Jeg spiller. Spiller.
   Og stopper først, da tonerne har fortalt om håbefulde stakler uden talent, om overdrevne reaktioner, om min egen angst og om så meget.
   Der er stille, Nogle har blanke øjne.
   Så klapper de. Klapper som gale.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 05/09-2017 21:30 af Pia Hansen og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 687 ord og lix-tallet er 22.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.