Førtidspensionistens Realitet


6 år siden 17 kommentarer Digte hverdag eksistens mobning

4I Apatiens Skyttegrav
De siger, at døden er let. At det at leve, er den svære del, og d... [...]
Noveller · eksistentiel, corona, hospital
2 år siden
17Depression
Jeg græder om natten, hvor jeg ikke kan ses. · Jeg gemmer mig; vil ... [...]
Digte
5 år siden
14Der er gået en uge
Der er gået en uge. · Og der er det der med sorg, · at den kommer i d... [...]
Digte
5 år siden
6Farvel/på gensyn
Du siger farvel, men også på gensyn. · Jeg kigger på dig med et løf... [...]
Digte
5 år siden
7Gay eller Straight?
"Okay flotte, hvad er din gift?" · "Tequila." · "Ooooh, en tequila dr... [...]
Noveller
5 år siden
3Varm & Spøgefuld
"Vil du spille Tegn og Gæt?" · Clarissa sender sin kæreste et irrit... [...]
Noveller
5 år siden
1En Dag Mere
Lærke rører sin skål af æggehvider indtil hendes omelet er farlig... [...]
Noveller · sorg, kærlighed
5 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Kianna Kitter Rasmussen (f. 1983)
Stakkels være den person, der er endt samme sted jeg er.
Jeg græder for et menneske, der altid føler sig til besvær.

Hvis man først er endt på overførselsindkomst, så bliver man dømt.
De stikker deres næser i vejret, skænder på dig, indtil sjælen den er tømt.

Men hvilken forskel gør det egentlig, når du allerede var dødfundet,
efter at have været kastebold i systemet og slaget med kommunen var vundet.

Der er ikke meget tilbage af den du troede du var; det runger indeni, du er tom.
Når du kigger dig i spejlet, ser du kun en skal af følelsesmæssig fattigdom.

Og når du møder nye folk, så løber sveden af dig, når samtalen bliver faglig,
for du er virkelig nervøs for spørgsmålet: "Hvad laver du så til daglig?"

Det er når ordet "førtidspensionist" kommer på banen, at rummet bliver stille og akavet.
Det er som om de ikke kan forstå at "sådan en samfundsnasser" stadig kan være begavet.

For er man ftp'er, så skal man jo enten være fysisk handicappet eller mentalt dum,
man må ikke ligne alle de andre normale og især ikke virke smilende og sund.

Næh, for skal de betale for din overlevelse, så skal du helst mangle et ben eller to,
og kan de ikke se på dig udadtil at du fejler noget, så får du dem aldrig til at tro.

Der går ikke længe før de kigger skævt på dig og anklagerne om dovenskab flyver,
og så det er ligegyldigt hvor meget du prøver at forklare, de tror stadig du lyver.

Det er meget vigtigt for dem at de kan sætte dig på plads, så du ved hvor du hører hjemme,
at du ikke er noget værd og befinder dig i bunden af ranglisten, lader de dig aldrig glemme.

Du må heller ikke lave noget frivilligt, så du føler at du gør bare en smule gavn.
Nej, de vil have du skal sidde alene derhjemme, være elendig og føle afsavn.

Konstant er man under angreb, det føles næsten som om man er sat i stævne.
Først var det tid brugt på Facebook, nu er det glæde, der regnes for arbejdsevne.

Det er utroligt som man skal have på puklen, bare fordi man er glad.
Hvor i alverden kommer det fra; alt denne mistroiskhed, alt dette had?
Forfatterbemærkninger
En skildring af tilværelsen som førtidspensionist.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 17/11-2017 04:06 af Kianna Kitter Rasmussen (KiannaKitter) og er kategoriseret under Digte.
Teksten er på 384 ord og lix-tallet er 29.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.