1Oldemor
Nattehimlen blev oplyst af romerlys, da militær konvojerne hastig... [...]
Livshistorier · glæde, kamp, besættelse
6 år siden
2Imad's ret
Jøder · har ret · til at vende tilbage til Palæstina · Deres forfædre b... [...]
Digte · verden, erkendelse, afmagt
6 år siden
6Brev til en israelsk soldat
Kære soldat · Hvor mange mennesker skal du skyde · for at blive hylde... [...]
Digte
6 år siden
6Bliv væk!
Kære flygtning og / eller migrant, · Du skulle skamme dig! · Komme ti... [...]
Digte
8 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Bilal Isa (f. 1977)
Nattehimlen blev oplyst af romerlys, da militær konvojerne hastigt kørte ind i byen via dalen fra øst og oppe på vejen akkompagneret af sporadiske tordnende lydbomber. Landskabet blev illumineret af kortvarige intense svævende faldende sole, der periodisk forvandlede nat til dag inden de brændte ud. Siraj vågnede og gik ud på altanen.
   - Se, far! Fyrværkeri!
   På få minutter blev byen forvandlet til en spøgelsesby. Vejene var tomme. Ude på vejen kom en hund strejfende og stoppede ved madcontaineren. Lydbomberne havde den ønskede virkning.
   Inden længe bankede det på døren. Det var min svoger. Lyset i lejligheden blev slukket, da miltær jeepen gjorde ophold ved købmandsbutikken, hvor man kunne få den største vaffelis til kun én Shekel. Han tømte sin pengepung for pengesedler og stoppede dem ned ned i sine sko.
   - De stjæler når de ransager husene, sagde svogeren smilende.
   Vinduet oppe på anden sal blev åbnet på klem. Langsomt og kun meget lidt. Skiftevis kiggede vi ud gennem sprækken og viskede som små mus i mørket.
   Pludselig ser vi gennem vinduessprækken en gammel krumrygget dame gå over vejen med en skraldpose i hånden. Lige forbi soldaterne og hen til containeren.
   - Det er min oldemor, udbrød min svoger grinende. Latteren spredte sig og til sidst sad vi alle og grinede.
Forfatterbemærkninger
Billeder af besættelsen, Vestbredden det besatte Palæstina

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 23/05-2018 21:11 af Bilal Isa (isabilal) og er kategoriseret under Livshistorier.
Teksten er på 212 ord og lix-tallet er 38.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.