Med fødderne i vand


4 år siden 3 kommentarer Smilebåndet sundhed snarrådig selvgjort

6Uoverensstemmelser
Holms og Olsens interessante uoverensstemmelser startede længe fø... [...]
Smilebåndet · arrogance, hovmod
2 måneder, 13 dage siden
7Skildpadden
Svend havde placeret sig i stuens luneste krog sammen med resten ... [...]
Smilebåndet · juleaften, chokolade, konsekvenser
3 måneder, 18 dage siden
7Overflødighedshornet
Ved juletid hørte underboen en nat ved 3-tiden, hvordan Louis snu... [...]
Smilebåndet · grådighed, pladsmangel, stædighed
9 måneder, 23 dage siden
2Fødselsdagen
Karen holdt sin 78-årige fødselsdag på en forårsdag med fuld sol ... [...]
Smilebåndet · grotesk, stemningsskift, enetaler
10 måneder, 23 dage siden
4Slinger i valsen
Efter et kortvarigt ophold i en beskyttet bolig på én af sydhavsø... [...]
Smilebåndet · nykker, kørekort, konsekvenser
1 år siden

Puls: 16,9

Publiceret: 1
Afgivet: 8
Modtaget: 9
Lejsy Storm (f. 1955)
Min dejlige svigermor nærede stor interesse for det sundhedsfremmende længe før dette blev en trend. Der er ikke mange nye tiltag på dagens marked, som svigermor ikke for længst havde afprøvet for mere end 40 år siden. Alle med svingende resultater.

I et sundhedsmagasin havde hun læst om alle fordelene ved at tage et fodbad under langsom opvarmning. Det ville være godt for sjælen, hjælpe på kredsløbsforstyrrelser, forkølelse - og nok også på onde ånder.

Der kunne på dette tidspunkt købes apparater til formålet, som man satte i stikkontakten. De kostede dog en del. Min praktisk anlagte og aldrig rådvilde svigermor mente, at det kunne man komme om ved, med langt billigere metoder.

Hun fandt lavendel, kamille, salvie og timian frem, som var plukket i naboens økologiske køkkenhave samme formiddag. Det lagde hun i blød i et vandfad af metal sammen med vand tilsat 2 laurbærblade, en teske rosmarinolie, lidt natron og passende mængde salt fra Det Døde Hav.

Så var hun klar til processen.

Hun stablede en taburet op på køkkenbordet. Fandt en trappestige frem så opstigningen blev gjort overkommelig. Tændte for gaskomfuret. Lagde en trærist i bunden af det dybe vandfad og indtog herefter sit ophøjede stade. Her sad hun og læste i en bog om urter, da svigerfar trådte ind ad døren. Spejlet i korridoren var dugget af de aromatiske tåger, der havde bredt sig i lejligheden og langt ud på trappeopgangen.

Måbende betragtede han det dramatiske syn, hvor flammerne slikkede op ad siderne på kannibalgryden. Han glippede med øjnene over fruens delvise placering i urtesuppen samt tronstolens position oppe under loftet.

Svigerfar var et pragmatisk anlagt menneske, og efter at have sundet sig et øjeblik sagde han: "Elinor! Ka' du ikke tage en fløjte i munden, så man kan høre, når vandet koger?"

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 15/05-2019 11:03 af Lejsy Storm og er kategoriseret under Smilebåndet.
Teksten er på 297 ord og lix-tallet er 38.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.