En julekalender du ikke vil være hovedperson i


4 år siden 4 kommentarer Blandede tekster død selvmord jul

4At savne på forskud
Jeg slår dig tit ihjel. · Det er jeg ked af. · Til mit forsvar skal s... [...]
Digte
3 år siden
2Bumsen
Jeg har fået en bums. · Jeg mærker den første gang i 6. Lektien, li... [...]
Kortprosa
3 år siden
2Far
Hvor meget er arv, hvor meget miljø? · Hvor meget er stjernetegn og... [...]
Rim og vers · far, selvmord, spørgsmål
4 år siden
4En julekalender du ikke vil være hovedperso...
Kender du den der julekalender, hvor faderen tager sig selv af da... [...]
Blandede tekster · død, selvmord, jul
4 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Nina E. Kirkmand (f. 1987)
Kender du den der julekalender, hvor faderen tager sig selv af dage ude på en gudsforladt skovvej d. 1 december? Nej? Well, den kan ikke anbefales.
Den er mørk, deprimerende og bestemt ikke for børn.

Indeholder obduktion, bestilling af kistepynt, børnehavenissejulestreger, samtale med en præst, børnefødselsdag, legeaftaler, gåture på kirkegården, familie, begravelse, gravøl på et stamværtshus, luciaoptog, arbejde, en virkelig nederen juleaften og nisser der rent faktisk bare er små, livløse figurer. Og så: en død far. Ingen magi, ingen glæde, ingen pointe i noget som helst. Meningsløs jul en masse.

Stiller store spørgsmål som:
Kan man betale en begravelse på afbetaling?
Mon det bliver jul i år?
Hvor meget gæld kan én mand have?
Hvad fejlede manden egentlig?
Er afskedsbrevet skrevet i bilen?
Hvornår er man for gammel, til at spørge om hjælp fra en voksen?
Hvad ville far sige til, at vi rodede i hans hus?
Behøver det overhovedet blive jul i år?

Aldersgrænsen er sat til +18 pga. den deprimerende grundfølelse, som gennemsyrer hele julekalenderen, men den anbefales ikke til nogen af præcis samme grund.
Stay tuned for at finde ud af, om det nogensinde bliver rigtig jul igen.
Jeg ved stadig ikke hvordan julekalenderen ender. Men den slutter helt sikkert ikke lykkeligt d. 24 december.
Forfatterbemærkninger
Ja, hvad skal jeg sige? Nogle af os er ikke så lykkelige som vi plejer. Jul eller ej.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 24/12-2019 01:09 af Nina E. Kirkmand (Miniebsen) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 209 ord og lix-tallet er 34.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.