4Din kraft
Du kender det nok · Det lille øjeblik · hvor alting centrerer energie... [...]
Digte · tro
1 år siden
4Nu er du næsten stor
Nu er du stor · sidder under dynen · kigger lidt surt · ser smilet i di... [...]
Digte · tryghed, forandring
1 år, 2 måneder siden
3Hey, er Du dum?
Hey er Du Dum? · Store fede slantedaskere · svimler rundt i din hjern... [...]
Digte · overlevelse
1 år, 9 måneder siden
4Skindet bedrager
- Skindet bedrager · lader verden bløde · som et åbent sår · Kan snigmo... [...]
Digte · magtudøvelse
1 år, 9 måneder siden
3Sammen om alt
Hvem skulle have troet, at det ville ende sådan, men det gjorde d... [...]
Kortprosa · eksistentiel
1 år, 10 måneder siden
2Happy End
Jeg kommer et sted, hvor, når jeg går derfra. Så er det med en fø... [...]
Eventyr og fabler · livet
1 år, 11 måneder siden

Puls: 2,7

Publiceret: 0
Afgivet: 1
Modtaget: 0
Camilla Morpheus (f. 1975)
Det var som at kigge på en spyende ilddrage.
   Næsen vibrerede og jeg anede faktisk, at der kom små røgringe ud af den. Hænderne havde hun placeret i taljen, så hendes skjold blev større. Hun blev større, alt imedens hun hvæsede alverdens spruttende ord ud i den blå luft. Jeg tænkte tilbage på dengang, hvor hun lå og suttede på sin sut og sagde små gurglende lyde.
   Hallooo Halloooo, hun trampede hårdt i gulvet, så underboen måtte tro at jeg var i gang med at rive alle væggene ned.
   Hører du overhovedet efter, Moar?
   Jeg kiggede på dragebarnet. Flammerne var blevet mindre, og røgringene havde lagt sig som en lille dis imellem os. Noget var forandret. Jeg kunne mærke det på hendes stemme.
   Må jeg ikke nok?
   Jeg vendte omkring og lod hende stå i det uvisse. Havde ikke mere at sige. Vidste ikke, hvad jeg skulle sige. Noget var forandret, men jeg vidste ikke hvad.
   Jeg turde ikke vende mig om og gik ind i arbejdsværelset. Tog et lærred frem.
   Alting var hvidt og tomt. Det så så pænt ud. Så ordentligt. Ingen farlige monstre, eller flammende salver af ord, der ramte hårdere end noget andet.
   Ord, er vigtige, tænkte jeg.
   Her var der ro og fred.
   Jeg tog min pensel frem og lavede nogle rytmiske cirkelbevægelser. Blev ved og ved og ved. Ligesom tankerne, der bare snurrede uden helt at fortælle mig, hvem de var, eller hvor de talte fra.
   Jeg vidste de var der, men jeg hørte dem ikke længere.
   Jeg måtte være faldet i søvn, for da jeg kiggede på lærredet igen, var det blevet mørkt. Alting var stille. Jeg rejste mig langsomt op og kunne mærke stivheden i hvert et led. Prøvede at knække nakken på plads, ved at tippe hovedet fra side til side som en vuggende bevægelse.

Jeg tog i døren ind til hendes værelse. Den var åben. Hun sad på sin seng og lyttede til musik.
   Hej, sagde jeg.
   Hun vendte sig ikke om. Blev bare siddende helt urokkelig.
   Skal vi gå en tur?, spurgte jeg.
   Hendes stemme var grødet og hæs. Hun havde grædt.
   Nej, for helvede!
   Hvem gider gå tur med sådan en mor som dig?
   Skrid ind i dit atelier og hold dig langt væk fra mig.

Jeg kunne mærke isen i min mave. Den arbejdede sig op igennem halsen. Ordene frøs til hårde klumper, der satte sig fast i min hals. Jeg havde lyst til at skrige. Havde lyst til at tage hende ind til mig, ligesom da hun var lille og blev ked af det. Det var lettere med små børn. De kæmpede ikke så meget imod.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 05/07-2020 13:11 af Camilla Morpheus (Morpheus) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 440 ord og lix-tallet er 23.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.