3Velkommen til den nye verden
Dag 1 · Nu er det snart vinter. Bladenes gyldne pragt er dog stadig... [...]
Noveller
13 år siden
0Dagdriver
Hukommelsen signalerer · en etude af Bach · en smule af nordvestenvin... [...]
Digte
18 år siden
0Pligter
Frihed er at have pligter · siges det · frihed til at gøre alt · hvad j... [...]
Digte
18 år siden
0Stenen
En sten med buer som dine øjenbryn · finder jeg på stranden · er/var ... [...]
Digte
18 år siden
0Matador
Nu er vi ene hjemme og skal spille matador · Købe huse på Grønninge... [...]
Digte
18 år siden
1Ventestrategi
At vente er noget af en kunst · en mærkelig stemning rører sig · hvil... [...]
Digte
18 år siden
0Modsætninger
Forrykte tildragelser · en verden fyldt med lidelse · en verden fyldt... [...]
Digte
18 år siden
0Status
Dagens dont tilfreds · såsom nyheder fra det vilde ind og udland · Li... [...]
Digte
18 år siden
0Spillegæld
Villig og fri · går hun fra alterbordet · med stor ærefrygt over den ... [...]
Digte
18 år siden
0Dialog
Hjælpsom er det dumme svin · En spejling af min indre svinehund · hvi... [...]
Digte
18 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Palle Finn Jensen (f. 1949)
Vækkeuret ringer. Der er igen en ny dag, som truer. Jeg drømte ellers så godt. og nu er det hele ødelagt af virkeligheden. Aftaler, som skal holdes, pligter, som skal gøres osv. Det er som at skubbe en stor sten opad et bjerg om dagen og næste dag smutter den fra mig. Jeg holder mig til fantasien, musikken, drømmene.

Forventninger holder jeg mig fra. De går aldrig i opfyldelse. Gud er en ond ånd, som kun er ude på at forfølge os. Er der et eller andet som lykkes, viser det sig snart at det i virkeligheden er en fiasko. Humøret bliver trukket længere og længere ned. Far verden farvel. jeg vil vil ikke længere være din træl.

Og mens jeg sidder her er drømmeverdenen væk. Virkelighed tårner sig op mig. Dagen opgave truer. Jeg ved endnu ikke hvad den går ud på. Men i løbet af dagen får jeg en telefonopringning. Jeg ved ikke fra hvem. Men hvem det så end er skal jeg udføre befalingen.

I går fik jeg en kort opringning om at jeg klokken 19 skulle indfinde mig på café Jorden.

Jeg satte mig ned med en whisky. Og ventede. Men ingen henvendte sig til mig. Så drak jeg seks elefanter og tog en taxa hjem. Jeg låste op til mi lejlighed, og inde i stuen sad en stor grov fyr i den bedste stol. Han havde gennemrodet mine papirer. De lå spredt rundt omkring. Et rod uden lige.

- Hvad vil du mig, spurgte jeg.

- Jeg vil høre hvad du har fået ud af at være på jorden.

- En brandert, svarede jeg.

- Det tænkte jeg nok. Du havde ikke øjnene med dig.

- Hvad har du fået ud af at have gennemrodet mine papirer, spurgte jeg.

- At du roligt kan smide de papirer ud, hverken du eller andre har noget ud af at du gemmer dem. Så jeg er kommet for at se dig rydde op. Brænde hele lortet i kaminen, og jeg bliver til du er færdig.

- Men det er jo kun optegnelser til at styrke min hukommelse, sagde jeg.

- Der er intet i din fortid, som indeholder noget af værdi. Og din fotosamlig skal gå samme vej. De bringer dig kun tilbage til en tid hvor du havde håbet tilbage. Det håb har du jo allerede opgivet. Jeg er her for at du kan glemme alle dine forlis. Og når du er færdig med det du har i skufferne, tager du fat i det du har på væggene og på hylderne. Kom bare i gang.

Og han tog en flaske Ballentine og drak en stor slurk af den.

Jeg gik i gang med oprydningen.
   - Tag dig bar god tid, sagde han. Der er intet, der haster.Det fik mig bare til at sætte farten op. Med sådan en karl, var der ikke noget at diskutere.I løbet af natten var papirerne på gulvet og alle mine gemmer brændt. Du mangler din adresseliste, sagde han.

Så røg den også ind i flammerne.

- Læg dig bare ind i din seng og sov, så ordner jeg resten. Men du skal have noget at sove på. Tag den pille her. Så sover du et par dage.

Da jeg vågnede lå jeg på gulvet i min lejlighed. Alt var fjernet. Og væggene var malet sorte. Det her ser hyggeligt ud, tænkte jeg. Også telefonstikket var smadret. Ingen forbindelse til omverdenen. Jeg gik ud til køleskabet. Det var der ikke. Alt, simpelthen alt var væk. Jeg lagde mig igen på sengen, og fremtiden havde den kulør, som jeg var omgivet af. Jeg lagde mig på gulvet og prøvede at sove. Det var umuligt. Så gik jeg ud i køkkenet for at få noget vand. Men vandforsyningen var afbrudt. Dette var ikke længere mit hjem. Jeg gik ud til hoveddøren. Den kunne ikke åbnes. Der var kun et at gøre. At vente.

Jeg ventede i en uge så blev døren slået ind. Gutten fra den anden dag stod i døren: Nu har du det som du vil have det.

- Tak, svarede jeg.

- Du får to muligheder: Følg med eller bliv.

- Jeg bliver, svarede jeg.

Vi kommer om en måned og henter dit lig. Du har jo allerede været død i fyrre år, og vi har gjort dig en stor tjeneste. Vi har opfyldt dit ønske, men sulten må tage den sidste rest af livet af dig. Jeg håber du må få en fredfyldt død.. Du har jo længe kun været til besvær for dig selv og andre. Sov godt.

Så gik han.

Jeg havde ikke lyst til at se om jeg kunne komme ud. Hvad skulle jeg ud efter. Spillet var tabt.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 13/10-2002 12:47 af Palle Finn Jensen (pallefinn) og er kategoriseret under Noveller.
Teksten er på 783 ord og lix-tallet er 19.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.