Den største Niddingedåd


3 år siden 2 kommentarer Blandede tekster asetro forræderi skam

1Fra mig til mig
Du havde en kvinde at elske. Du havde en der var villig til at gø... [...]
Blandede tekster · selvbiografi, skæbnefortælling, tragedie
1 år, 5 måneder siden
3Er det mig selv jeg ser?
Er det mig selv jeg ser? · Jeg pendler · mellem en hårdtprøvet spejde... [...]
Rim og vers · forståelse, sind
1 år, 10 måneder siden
3Nu er jeg parat
Den dag du er parat · En nagende tvivl bliver jaget på flugt · En lil... [...]
Rim og vers · krisehåndtering, erkendelse, livssyn
2 år siden
2En ulvs syn
Som en gammel bortjaget ulv fra sit kobbel, har jeg søgt tilflugt... [...]
Blandede tekster
2 år siden
2Nattevagten der forandrede mit liv
Jeg hedder John Madsen Jensen og er i skrivende stund 47 år gamme... [...]
Livshistorier · nattevagt, uhyggeligt, traume
2 år siden
4Jeg er generation X
Jeg kunne brække mig, af alt det her JEG. · Det er blevet så umoder... [...]
Rim og vers · respekt, moral, etik
2 år siden
3Jeg troede jeg skulle dø
Jeg var lige landet i Vordingborg, ja det vil sige jeg var kommet... [...]
Livshistorier · fejlvurdering, livsfare, skrækslagen
3 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
N.K. Frederiksen (f. 1977)
Som en luset "Nidding" plantede du din kniv i din border's ryg.
Som den største usling tog du din flugt for årle til anråben stak du af.
Den ryg der havde skjoldet dig i krig, givet dig leje, værnet dig mod sygdom.
Bror, min bror, din kæltringedåd har vækket min henlagte vrede.
Samme ryg der uden tøven stod mellem dig og dine fjender.
Samme ryg der uden tøven ville tørste for du kunne fortære den sidste dråbe.
Som selveste kejseren af Rom, mærkede jeg først kniven den sad i til skæfte.

Min fostbroder i liv, min våbenbror i krig, min højst betroede ven og frænde.
Hvorledes faldt det dig ind at begå den synd du selv havde straffet så tit.
Hvad skete der i de sekunder du valgte at lade de ord falde, du vidste ville ødelægge alt.
Du som råbte højst, når du vidnede uretfærdighed, svig og bedrag.
Du som altid første skaren an med største anseelse thi et bravere forbillede fandtes ej.
Frænder så med beundring på dine bedrifter og dit uovertrufne mod.
Selveste Odin kunne ikke have rådet så klart og retfærdigt som du gjorde.

Ingen havde vidst, der i dig gemte sig den største " niddingedåd " af dem alle.
På et stik mistede du alt den respekt og værdighed, der solede dig i andres øjne.
Du sprang fra hirdens ubestridte leder, til den laveste æsellort.
End ikke en simpel træl ville se på dig med æresfrygt i øjnene længere.
En røvling af det laveste lort i en mødding er du endt som og aldrig kan du gøre dette om.
Selv den mest loyale mand, blandt dine førstemænd sender en hånelig spytklat i din retning.

Dit ord vil aldrig igen veje for nogen mand på tinge!
Aldrig skal et blik fra en anden mand, møde dit med æresfrygt og beundring.
Ingen respekt vil du igen kunne vinde dig blandt tidligere ligemænd.
du vil aldrig igen vinde hæder blandt våbenbrødre og din skulder i kamp vil ingen stå ved.
Som den største af nutidens vikinger vil dit mægle kun nævnes med en smag af aske.
Dine forfædre ville aldrig tillade Heimdal at du fik lejde over Rimfrost eller en plads i Valhal.
Skammelige og forrådte af en stinkende skrælling, ville de henvise dig til evigheden i Hel.

Nu er du fortrukket til de laveste skabninger for der er du i egne øjne stadig stor.
Hovmodet der forhindrede dig i at søge bod hos din fostbroder, lader dig leve ud på en løgn.
Selvbedraget om vigtighed og andres respekt, henter du nu blandt de svageste udskud.
Du tror dig stadig vigtig om end dit ord kun høres af livets laveste skabninger.
Holmgang eller bod kunne ha reddet en smule respekt, men som lorten forsvandt du i dybet.
Nu er dit mægle for tid og evighed " Røvlingen" der begik den største Niddingedåd af dem alle"

Nidding for evigt der vil stå i dit minde.
Forfatterbemærkninger
Ikke alle lever som kaffebords Danmark. Morderne vikinger findes skam derude og der dømmes efter deres værdiger.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 11/01-2021 23:11 af N.K. Frederiksen (Ormstunge) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 484 ord og lix-tallet er 34.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.