4Din kraft
Du kender det nok · Det lille øjeblik · hvor alting centrerer energie... [...]
Digte · tro
1 år, 1 måned siden
4Nu er du næsten stor
Nu er du stor · sidder under dynen · kigger lidt surt · ser smilet i di... [...]
Digte · tryghed, forandring
1 år, 4 måneder siden
3Hey, er Du dum?
Hey er Du Dum? · Store fede slantedaskere · svimler rundt i din hjern... [...]
Digte · overlevelse
1 år, 10 måneder siden
4Skindet bedrager
- Skindet bedrager · lader verden bløde · som et åbent sår · Kan snigmo... [...]
Digte · magtudøvelse
1 år, 11 måneder siden
3Sammen om alt
Hvem skulle have troet, at det ville ende sådan, men det gjorde d... [...]
Kortprosa · eksistentiel
2 år siden
2Happy End
Jeg kommer et sted, hvor, når jeg går derfra. Så er det med en fø... [...]
Eventyr og fabler · livet
2 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Camilla Morpheus (f. 1975)
Du var det første penselstrøg. En farve på livets vej, der som en kamæleon, altid kunne skifte nuancer efter humør, vind eller vejr. Jeg kiggede på dig. Farverne var begyndt at miste deres glød og kraft. Dine øjne så ingenting, kun skyggerne af det, der engang havde været. Tulipanerne på dit bord stod der for deres egen skyld, men de kedede sig ikke. Du vidste, de var der og glædede dig over dem. Du elskede blomster, ligesom du elskede alle de andre af livets farver. Vi holdt i hånd, så du vidste, at jeg var der. Jeg sagde mit navn, og du genkendte min tone.
   Der gik ikke længe før vi fandt spinderokken frem. Tiden var inde så vi kunne spinde videre på de historier, der gav farve nok til at væve livets tæppe. Du ville have alle farverne med. Ingen måtte gå tabt, hvorfor ellers leve, sagde du så ofte. Dine favoritfarver fyldte mest. Ligesom dine forunderlige fortællinger om kærligheden, verdenen, barndommen, moderskabet, arbejdslivet, naturen, ægteskaberne og familien.
   Glæderne og sorgerne spandt vi sammen, og den gamle væv gav ikke op før dagen blev mørk, og natten vågnede.
   Stjernerne blinkede.
   Du vendte de svømmende øjne mod havet, der altid var med i dine tanker. Stille og roligt svømmede du ud i natten. Tag efter tag førte dig afsted mod månelyset, hvor friheden var størst. Du vendte dig rundt og strakte ryggen, så den blev lang og rank, ligesom engang. Du hvilede dig lidt medens kroppen flød vægtløs afsted, åbnede blikket og så farverne spille.
   Det havde været en smuk rejse, og selvom du var parat til at drive væk, var der stadigvæk én hånd, der holdt din og en tone du kendte.
   Tulipanerne var blevet kolde og trak sig sammen for natten, ligesom os. Det ruskede, så vinden kradsede ved rudernes hængsler. De var gamle og trætte, og bad vinden lægge sig, men ikke om den ville give op så let. Den ruskede først hårdt, for lidt efter at blive helt stille. Hængslerne gav op.
   Du sukkede og åndede ud. Tæppet var færdigt.
   Midt i natten strålede de mange farver og gav kraft til hånden, der holdt din.
   Om morgenen lyste himlen op. Lidt efter lidt åbnede tulipanerne deres blikke, medens de nikkede lidt eftertænksomt. Jo, det var varmt nok til at skåle. Så de drak og strakte hals. Hilste dagen velkommen med et, godmorgen. Spinderokken og væven stod ganske stille og tav. Din hånd gav slip i min.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 27/01-2022 22:45 af Camilla Morpheus (Morpheus) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 410 ord og lix-tallet er 27.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.