Den distræte mand


1 år, 11 måneder siden 5 kommentarer Smilebåndet fortravlet glemsomhed overraskelse

6Uoverensstemmelser
Holms og Olsens interessante uoverensstemmelser startede længe fø... [...]
Smilebåndet · arrogance, hovmod
2 måneder, 23 dage siden
7Skildpadden
Svend havde placeret sig i stuens luneste krog sammen med resten ... [...]
Smilebåndet · juleaften, chokolade, konsekvenser
3 måneder, 28 dage siden
7Overflødighedshornet
Ved juletid hørte underboen en nat ved 3-tiden, hvordan Louis snu... [...]
Smilebåndet · grådighed, pladsmangel, stædighed
10 måneder, 3 dage siden
2Fødselsdagen
Karen holdt sin 78-årige fødselsdag på en forårsdag med fuld sol ... [...]
Smilebåndet · grotesk, stemningsskift, enetaler
11 måneder, 3 dage siden
4Slinger i valsen
Efter et kortvarigt ophold i en beskyttet bolig på én af sydhavsø... [...]
Smilebåndet · nykker, kørekort, konsekvenser
1 år siden

Puls: 19,1

Publiceret: 1
Afgivet: 9
Modtaget: 8
Lejsy Storm (f. 1955)
Min distræte mand var på vej til et møde i Tyskland. Da det var et temmelig vigtigt møde, var han sig bevidst om at fremstå velforberedt og med en præsentabel fremtoning.

I bilen kastede han et blik i spejlet og konstaterede, at håret godt kunne tåle at blive glattet lidt ud. Især den strittende hårtot - kaldet viben - måtte nedlægges. Han kørte kammen igennem og koncentrerede sig atter om morgentrafikken, som på trods af motorvejsudfletninger, tung trafik og kolonnekørsel bevægede sig med over 100 km/t.

Vel fremme foran den monstrøse bygning fandt han en ledig gæsteparkering og trådte ind i 'de hellige haller'. Receptionen fremstod som en afdeling for sig, bygget i mørkt mahogni. Bag glaspladen sås blinkende telefoner og et par fortravlede receptionister med head set. Han smilede imødekommende og forelagde sit ærinde. Receptionisten var iklædt solid elegance og takket være ødselhed med hårlakken, sad hendes frisure forankret som en nylonparyk. Hun mødte ikke hans blik, men stirrede blot på et punkt foran sig. Han forelagde sit ærinde, og hun nikkede køligt, hvorefter han blev videresendt til mødelokalet.

Inden han trådte ind i lokalet, rettede han på slipset og trak vejret dybt ind. Ved et ovalt konferencebord sad 8 mand bænket. Deres smil var stivnet som i en dødsmaske, og ethvert tiltag omkring en munter bemærkning var udelukket.

Mødet strakte sig over en del timer, der også bød på et par tiltrængte pauser ind imellem. Den megen indtagelse af kaffe gjorde, at naturen krævede sit. Ved håndvasken kastede min mand et blik i spejlet og spærrede øjnene op. Oven på hovedet sad den lyseblå plastickam fra Netto. Den sad som han havde efterladt den på motorvejen. Halvvejs begravet oven i viben, men dog særdeles synlig og med den ekstra effekt, at den kunne vippe, når han talte.

Efter bortskaffelsen af det forstyrrende element forløb øjenkontakten med de øvrige deltagere langt mere naturligt resten af dagen.

Møderesultatet forløb som det skulle, og mange år senere kunne alle stadig huske "ham med kammen".

Jovist... Distrætheden har sin pris.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 26/04-2022 11:00 af Lejsy Storm og er kategoriseret under Smilebåndet.
Teksten er på 338 ord og lix-tallet er 38.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.