Nogle gange undrer jeg mig over små ting


21 år siden 4 kommentarer Klummen

2Bare et lille komma...
Bogstaverne vimsede forvirrede rundt. - Hvor er det pokkers komma... [...]
Noveller
17 år siden
4Nogle gange undrer jeg mig over små ting
Jeg undrer mig... og morer mig... · Nogle gange undrer jeg mig over... [...]
Klummen
21 år siden
3En særlig sommerdag
Katrine trådte et skridt tilbage og betragtede de to vinduer mod ... [...]
Noveller
21 år siden
6Uventet skæbne
Jeg drejede om på hælen, og styrtede ud af forretningen, ud på fo... [...]
Noveller
21 år siden
1Line og tivolituren
Line kedede sig. Hun var kommet hjem fra skole, og da havde hende... [...]
Godnathistorier
22 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Helena Hüttel (f. 1967)
Jeg undrer mig... og morer mig...

Nogle gange undrer jeg mig over, hvad forældre egentlig lærer deres børn. Det vigtigste, forhåbentlig. Hvad er så det vigtigste? Tja, det kan man være mange ting. Dette her er ment som sjov, men også tankevækkende.
Min søn på syv år havde en dag besøg af en klassekammerat. En eller anden slog en lille hørmer. Nikolaj, som kammeraten hedder, udbrød højlydt:
"Adr, der er en, der har slået en prut."
Ja, det var der skam, hvorefter han siger:
"Det gør man da ikke. Det er kun nogle mennesker, der gør det, - det gør alle mennesker ikke." Han havde aldrig hørt sin mor og far slå en prut.
Jeg kiggede på ham, og sagde:
"Nogle mennesker? - Jamen, det gør alle mennesker da, Nikolaj."
Han gloede måbende på mig, og derefter ud i luften, som om han virkelig havde fået noget at tænke over.
Tænk, det vidste han ikke. Alle mennesker slår da en prut engang imellem, men hans forældre har lært ham, eller rettere undladt at fortælle ham, at det er en naturlig ting. De prutter sikkert alle andre steder i deres hjem, end lige der, hvor Nikolaj er. Rart for ham. Selvfølgelig, det lugter aldrig godt, men... er man menneske eller hvad?
Det undrer mig meget, hvorfor et barn på den alder, ikke ved sådan noget. Han var virkelig overrasket. Nu er jeg heller ikke bleg for at fortælle, at jeg skam også selv gør det, så hvad er problemet? Mine børn kan både lugte og høre, og hurra for det. At der så følger mindre behagelige ting med, who cares. Hvad skal man så lære sine børn og fortælle dem? Jeg synes i hvert fald, at de mest naturlige ting som mennesker gør, det skal de vide. Tænk, hvis de gik rundt og følte sig unaturlige uden grund? Diskretion er naturligvis en god ting, men... hvem siger, man altid kan nå at smutte på toilettet?
Piller alle mennesker ikke næse? Æh, undskyld, det er vist en helt anden historie. Inden det bliver for naturligt, det hele, så ha' en god dag.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 26/02-2003 13:29 af Helena Hüttel (Calandra) og er kategoriseret under Klummen.
Teksten er på 350 ord og lix-tallet er 22.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.