Ordet er frit · Fjodor, Jussi, Lars og Jules.

4 svar
Senest opdateret 5 år siden · 3 bruger(e) deltager
6 år siden

Tanker er toldfri, siges det. Og i et land som vort, gælder friheden også på skrift, når visse ting undtages. Fiktionen er et område, hvor man på skrift kan nyde stor frihed.
Her i vinter genlæste jeg den fra gymnasieårene værdsatte roman "Raskolnikov" af Fjodor Dostojevskij. Den handler om en ung mand der tror at være en slags overmenneske. Han begrunder ikke denne hæder med ting han har præsteret, men begrunder særligt egenskaben med den bevidsthed han har om det. For han er en fattig student der intet stort har præsteret. Han finder dog en ting der kan adskille ham fra den gemene hob og som han ved de virkelige store mænd besidder: Modet til gennem handling at overskride de grænser der gælder for den jævne mand. Han planlægger og udfører en forbrydelse. Et mord. Ikke ud fra had, ikke ønske om berigelse, men for at teste sin teori. Kort sagt det helt igennem gustne overlæg. Efter drabet tager han nogle få værdier. Forfatteren har nok ikke fundet det troværdigt at han slet intet ville putte i sine lommer. Men det har ikke været væsentligt, for han efterlod langt den største del at offerets penge, som han godt vidste at hun besad. Jeg mener også at han tog et par effekter som han havde pantsat hos hende.
Motivet var altså ikke had, misundelse, seksuelle forstyrrelser, men kun et princip. Og jeg tror at forfatteren heri fandt den mindste mulige undskyld for at begå drabet.
Han var intet overmenneske, og ved handlingen (som desværre også inkluderede drabet på uskyldige Lizaveta, som ankom tilfældigt til gerningsstedet.) faldt han til niveauet for den simpleste forbryder.
Alligevel var han et godt menneske på andre måder. Han var ludfattig, men hans moder skaffede ham en sum, som han kunne leve af længe. Alle disse penge giver han til betaling for en begravelse af en gammel fordrukken mand der omkom ved en trafikulykke. Han elsker luderen Sonja, og hun elsker ham, selvom Forfatteren er yderst sparsom med ord imellem dem der bekræfter det. Hende gør han ingen fortræd, men han piner hende med ord der sætter ham selv i dårligt lys. Sonja er blevet luder som sidste udvej til at give sine små halvsøskende dagligt brød. For Dostojevskij er Sonja en pige med en helgens værdighed.
Overmennesker findes også andre steder i litteraturen. For eksempel Jules Vernes "En verdensomsejling under havet." Her har den hadefulde og af det britiske imperium svigtede Kaptajn Nemo bygget en undervandsbåd. Nemo er virkelig en stor mand, og kun hans rasende had bringer ham på kant med "samfundet." Nemo ville aldrig gøre en pige fortræd. Han kunne invitere en prinsesse på en sejltur for at vise hende havets vidundere. Og han ville aflevere hende igen med livsvarige glade minder. Men krumme et hår på hendes hoved? Aldrig! Som overmenneske ville han ikke sætte sin værdighed over styr på en sådan måde.
Dog er en af bådens gæster, hvalfangeren Ned Land blevet skuffet over ham. For Nemo bruger sin ubåd til at begå en massakre på en flok kaskelotter, der efter hans mening er brutale skadedyr, i modsætning til bardehvalerne. Ned Land er vant til at vove livet i en lille hvalfangerbåd, som vi også kender dem fra Herman Melvilles "Moby Dick." "Når man risikerer sit liv, har man ret til at kaste harpunen." Men Nemos massedrab med sig selv i sikkerhed er usportsligt, for at sige det mildt.
Bestialske mord finder man hyppigt i kriminalliteraturen. Vi kender dem fra Jussi Adler Olsens og Lars Keplers bøger. Lumpne skiderikker eksellerer i den mest afstumpede vold. I mine egne beskedne tekster finder man også tortur og halshugninger. Og jeg føler mig ikke som forbryder af den grund. Derfor skal jeg heller ikke bebrejde hverken Jussi eller Lars deres fiktive personers lovovertrædelser.
Man kan fristes til at spørge om litterære forbrydelser trods alt er udtryk for moralsk brist hos "gerningsmanden?" Er en forfatter en forbryder der blot mangler "overmenneskets" mod til at handle i praksis? Det vil vi jo helst ikke tro. Forbrydere skriver nok ikke mange bøger, ligesom forfattere heller ikke begår mange forbrydelser.
I vort samfund lægger vi stor vægt på at skelne ud fra handlinger. Men skulle vi dømmes ud fra vore tanker, vil mange af os nok blive dømt ude af det gode selskab. Der gives heldigvis et stærkt forsvar for sådanne "tankeforbrydelser." For ingen andre mennesker bliver involveret i dem. Her er den store forskel på tanker og handlinger.

6 år siden
5 år siden

Så sandt som det er skrevet, men kunne man ikke også argumentere for at det for kriminalforfatteren kan være en ventil til når vedkommende bliver sur eller har brug for at komme af med nogle negative følelser på en måde som ikke vil gøre andre kede af det, sure eller kommer til skade, lidt ligesom trikket med at skrive et vredt brev og brænde det/slette det. Kunne tænkes over.

Typisk har en forfatter et budskab vedkommende ønsker at komme ud med, og i en krimi vil den typiske budskab lyde i retning af, hvis du begår en forbrydelse bliver du fanget.

Kunne også være at kriminalforfatteren ser sig som politimanden der opklare forbrydelsen, da de fleste kriminalromaner følger en bestemt politimand/detektiv, og i det tilfælde er det måske mere et heltekompleks der er tale om.

5 år siden
5 år siden

Du har helt ret. Og tak for svaret!
Det var bare en drilsk tanke at forfatterne er "teoretiske forbrydere."
Jeg mindes en novelle af Soja, tror jeg det var. Den hed lystmorderen. Han har lyst til at myrde den ene efter den anden. Men han er kun forfatter, og gør aldrig fortræd i virkeligheden.

Mit oplæg handler naturligvis også om den da aktuelle feuilleton om "Hr Madsens fataliteter." *
Om retten til at begå en forbrydelse hvis man kan slippe afsted med det.
* Hentyder til en ugentlig stribe i Familiejournalen i 50-erne(?)

5 år siden
5 år siden

Det er godt at stole på sine instinkter, ja, det er nødvendigt, for de fortæller én hvem man er. Men det er også godt med et overjeg, der kan styre instinkterne, så de ikke løber løbsk. Men overjeget er ikke ganske stabilt, og må hele tiden justeres. Det er lvslangt arbejde.

Det er livsfarligt at slippe instinkterne løs, men det er lige så farligt at fornægte dem.

Jeg kender da et par mennesker, der godt kunne trænge til at blive slået lidt ihjel, og mine instinkter siger mig, at jeg burde gøre noget ved. Men der fortæller mig overjeg mig, at jeg ikke er herre over liv og død.

I litteraturen derimod kan jeg godt folde mig ud, enten det er den jeg læser eller den jeg skriver.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Ja det er godt vi har litteraturen, hvor man kan eksperimentere med det ellers ugørlige.

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Fjodor, Jussi, Lars og Jules. er startet 15/04-2018 15:39 af Flemming Dalsgaard (dino) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

44Dagens DJ
1 dag, 3 timer siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
3 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
3 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
19 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
24 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
25 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
29 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 8 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 20 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 2 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 9 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 10 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 13 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 14 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 16 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 17 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
3 måneder, 24 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 7 dage siden · Løvinde

Ordet er frit

1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 17 dage siden · Skriverkunstner
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 12 dage siden · cell
521Kontraster
5 måneder, 20 dage siden · Brehmer
1Spørgeskema; Hjælp mig lige med min...
10 måneder, 28 dage siden · Snowlion
1Pennemakker efterlyses (ihærdigt)
11 måneder, 22 dage siden · ScribblyCat
4Se verden i et nyt lys!
1 år siden · heksemutter
35Mellemgaard - et forlag i frit fald
1 år, 2 måneder siden · Bullensohn
5Er jeg den eneste, som savner en pe...
1 år, 2 måneder siden · Eddie
0Wadskjær Forlag
1 år, 3 måneder siden · RBAN
4Hvordan håndterer man skriveblokade...
1 år, 3 måneder siden · grkemacar
2Boganmeldelser
1 år, 6 måneder siden · Brit Skovgaard
140Dagens Vits
1 år, 7 måneder siden · leviP
27Chatten
1 år, 8 måneder siden · grkemacar
15Gang i lidt større projekter: Novel...
1 år, 8 måneder siden · Eddie
1Selvudgivelse, momsfritagelse og Am...
2 år siden · Turse
0Alt er relativt
2 år siden · Ansu
2Feedback søges til min novellepodca...
2 år siden · Stenfisker
4Hjælp ønskes til sangtekster
2 år siden · Den Lianer Gois...