Ordet er frit · Global opvarmning

5 svar
Senest opdateret 5 år siden · 4 bruger(e) deltager
5 år siden

Hej alle

Jeg er noget forvirret omkring et emne, nemlig global opvarmning.
Er bekymret for miljøet, er der grund til det,eller er der en størrere mening politikerne har tænk sig som jeg ikke forstår poienten af.?
Er imod vedvarende energi pga miljø forurening og skader med mere.

Er jeg den eneste der går med disse tanker. Hvad mener du omkring dette.
?
Mvh
Ann.

5 år siden
5 år siden
#1

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

5 år siden
5 år siden

Hej Engbo

Jeg er imod alt den overforbrug , der giver skader på miljøet.
Har ikke noget imod vedvarende energi i form af naturen selv.
Ja, det er min egen mening jeg udtrykker, det går nogle gange bedre i digt form :)
Det duer jo ikke hvis vi forurener med overforbrug så er midlet jo ikke længere til rådighed, men så kan vi lærer det.
Håber min svar tekst er forståeligt. :)

5 år siden
5 år siden

Energien ER her. Den kommer fra solen. Solen giver energi til planternes fotosyntese (en af denne verdens mest geniale opfindelser!) og denne syntese skaber plantevækst. Planterne giver ilt og bruger CO2.
Over lang tid har sådanne processer ført til dannelse af tykkelag af kul, hvor man har en høj koncentration af energirige stoffer.
Ligeledes er der på den animalske side dannet lag af organiske stoffer der ved kompression har dannet olie, der også har en høj energitæthed.

Over en lang tid vil afbrænding af sådanne forekomster af kul og olie principielt være CO2 neutral. Men over kort tid (og kort tid er hvad vi kan operere i) er det ikke CO2 neutralt. Og det skaber en anden sammensætning af atmosfæren, sådan at Jorden ikke kan blive af med solenergien uden at temperaturen stiger.
Balancen skal nok indstille sig! - men desværre som sagt ved en højere temperatur. Og den forøgede energi i atmosfæren giver ballade.
Hvis polarisen smelter, vil havet ved polerne blive mørkere. Det får den såkaldte "albedo" til at falde. Havet vil suge mere energi til sig og reflektere mindre. Det giver højere temperatur og endnu mere smeltning af is. Altså et problem der er selvforstærkende. Det er ad helvede til!
Så vil havene stige og gøre landområderne mindre. Herved kan skovarealerne også svinde og der er nu mindre plantevækst til at reducere atmosfærens CO2.
Vi er - undskyld - på skideren!

Det er nok ikke den fysiske udnyttelse af solens energi (og afledt heraf vindens!) der er problemet. For solens energi er her alligevel! Det er atmosfærens kemi der skal styres.

Vi kan godt tillade os at bruge energi, hvis det er solenergi. Det ændrer ikke noget.
Faktisk kunne man måske til gavns fylde Grønlands indlandsis op med solceller, så solens energi ikke bruges til at smelte is, men til noget andet og mindre skadeligt som for eksempel at producere is, som kunne smides i nordhavet.

5 år siden
5 år siden
#4

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

5 år siden
5 år siden

Jeg kunne forestille mig, at mange politikere ikke ønsker at være foregangsmænd eller -kvinder af flere grunde. Èn af dem, tænker jeg, handler om popularitet, at de eksempelvis ikke vil beskatte flytransport eller engangsplastik, fordi det blot bliver dyrere for forbrugeren, der traffer knap så miljøbevidste valg, hvilket jeg er sikker på, næsten alle gør i tide og utide. Det er oftest ikke et populært tiltag at bede folk om at betale mere. Derudover tror jeg, det handler om økonomi. Der skal penge ind i landet, så vi kan holde vores velfærdssystem kørende. Dette sker desværre ikke, hvis man blot boykotter alt, der er med til at dræbe vores planet. Sidst men ikke mindst, tror jeg ikke, det er topprioriteten hos en del mennesker, både fordi det er en stor størrelse, det foregår ikke nu (det gør det så alligevel), og så har medierne og få videnskabsmænd været med til at forvirre befolkningen; om klimaforandringer er menneskeskabte eller ej. Det burde der efterhånden ikke være tvivl om mere. Ellers burde en enkel google-søgning være nok til at vise andet.

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Global opvarmning er startet 27/07-2018 13:24 af Ann R. Sørensen (Savanti) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Krimikonkurrence Leitura
9 timer, 42 minutter siden · heksemutter
45Dagens DJ
3 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
9 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
9 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
25 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 1 dag siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 5 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 14 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 26 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 8 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 15 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 16 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 19 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 20 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 22 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 22 dage siden · Tungnemt

Ordet er frit

1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 23 dage siden · Skriverkunstner
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 18 dage siden · cell
521Kontraster
5 måneder, 26 dage siden · Brehmer
1Spørgeskema; Hjælp mig lige med min...
11 måneder, 4 dage siden · Snowlion
1Pennemakker efterlyses (ihærdigt)
11 måneder, 27 dage siden · ScribblyCat
4Se verden i et nyt lys!
1 år, 1 måned siden · heksemutter
35Mellemgaard - et forlag i frit fald
1 år, 2 måneder siden · Bullensohn
5Er jeg den eneste, som savner en pe...
1 år, 3 måneder siden · Eddie
0Wadskjær Forlag
1 år, 3 måneder siden · RBAN
4Hvordan håndterer man skriveblokade...
1 år, 4 måneder siden · grkemacar
2Boganmeldelser
1 år, 6 måneder siden · Brit Skovgaard
140Dagens Vits
1 år, 7 måneder siden · leviP
27Chatten
1 år, 8 måneder siden · grkemacar
15Gang i lidt større projekter: Novel...
1 år, 8 måneder siden · Eddie
1Selvudgivelse, momsfritagelse og Am...
2 år siden · Turse
0Alt er relativt
2 år siden · Ansu
2Feedback søges til min novellepodca...
2 år siden · Stenfisker