Ordet er frit · Hvordan foretrækker du at sidde og skrive?

6 svar
Senest opdateret 5 år siden · 6 bruger(e) deltager
5 år siden

Foretrækker du at skrive på en bærbar eller stationær pc - og hvilken slags?

Og hvordan er rummet du skriver i, når du skriver bedst?

Jeg skal indrømme, at jeg ikke har gjort noget særligt godt for mig selv, når det kommer til ergonomi eller indretning af mit værelse - men det er noget jeg ofte tænker på, uden at handle på det - ligesom med selve skriveriet.

I forbindelse med at Kim Leine vandt Kronprinseparrets Litteraturpris 2018, var der et klip fra Kim Leines hjem, hvor man bl.a. så hans skriveværelse. Det var et lille bibliotek med bogreoler, han havde en iMac - separat tastatur og skærm - og så havde han et lyst gardin foran vinduet, som tillod lyset at komme ind, men som ikke lod ham blive distraheret af hvad der foregik udenfor. Derudover var rummet enkelt og lyst. Det virkede ret lækkert.

Jeg kunne godt tænke mig input i forhold til hvordan I bedst skriver. Hvad virker for jer? Hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg skal igang med at skrive efter en meget lang pause, og kunne også godt tænke mig at vide om I foretrækker Word eller Scrivener? Eller andet? Sidst jeg gik i gang med Scrivener gik jeg i stå - men jeg har hørt meget positivt om det, og overvejer at tage kampen op igen.

- Christian

5 år siden
5 år siden

Vi forfattere er nogle sære individer, og hvad der inspirerer os og hvordan vi indretter os er vidt forskelligt, og en opskrift på optimale forhold findes ikke.

Jeg selv bliver mest inspireret når jeg har rasende travl og ikke tid til at skrive. Så må jeg snige mig ud på toilettet og gøre nogle notater, eller hvis jeg er ude i byen, kan jeg gå ind i en park og sætte mig på en bænk. Så må jeg finde rolige stunder derhjemme til at renskrive det, hvis jeg ellers kan tyde hvad jeg har noteret. Desuden får jeg altid skrevet en masse i sommerhuset, men det er nok fordi der har jeg ingen computer til at distrahere mig. I øvrigt skriver jeg liggende, stående, siddende - jeg ved aldrig hvornår inspirationen overfalder mig. Og det er en ulykke, hvis det ikke er muligt at få tid til at skrive, og geniale idéer går tabt.

Men jeg er sikker på at de fleste indretter sig mere fornuftigt end mig.

5 år siden
5 år siden

Det der virker bedst for mig er forandring.
Når jeg kan mærke min skrivning begynder at blive sløv, virker det næsten med sikkerhed at flytte ind i stuen i stedet for køkkenet (eller om sommeren ud på græs). Så sidder jeg i stuen 1-2 uger og så er jeg nødt til at rykke igen. Nogle gange skal jeg bare ned og sidde på gulvet/i sengen...
Og af dette følger også, at jeg foretrækker at skrive på den bærbare, så jeg altid kan slå mig ned lige, hvor jeg føler for. Jeg har dog også altid notesblokke på mig, men jeg får sjældent kigget mine noter igennem - det virker på en eller anden måde for rodet, men det hjælper mig alligevel til bedre at kunne huske pludselige indfald, at jeg lige har skrevet det ned en gang allerede...

Derudover sætter jeg mig af og til på café og skriver - oftest sammen med en skriveveninde, men også gerne alene. De tre timer jeg sidder der, er jeg ofte ligeså produktiv som på 2-3 hele skrivedage hjemme. Om det også er forandringen, der gør det her, eller om det er fraværet af overspringshandlinger, ved jeg ikke - nok en blanding.
Jeg kan også finde på at bruge biblioteket, det virker også for mig, men er ikke helt ligeså effektivt, som caféen, da jeg bor ude på landet, og der sjældent er mere en én anden besøgende - det gør det sværere at gemme sig i den almindelige hverdagsstøj.

Jeg har ingen erfaring med Scrivener, men er bare godt tilfreds med Word, så ser ingen idé i at skifte. Jeg plejer også at skifte baggrundsfarve/-mønster på mit word-ark med jævne mellemrum - endnu en forandring, der skubber mig videre...

God skrivelyst :)

5 år siden
5 år siden

Tak for nogle meget anderledes svar. Det er inspirerende at læse om :)

Kom gerne med flere input!

5 år siden
5 år siden
#4

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

5 år siden
5 år siden

De senere år har jeg desværre haft en bærbar. Vi måtte downsize lidt, så jeg har mindre plads. (Intet kontor, men spisebordet.) Jeg var ellers glad for mit gamle Keytronic tastatur, der var lettere at skrive på. (Jeg er ikke dygtig til maskinskrivning - laver fantastisk mange slafojl.)
Hvis jeg ikke skulle på job og op kl 05:00 ville jeg nok ofte skrive om morgenen. Her er hjernen frisk og uden stress. Ordgeneratoren virker ofte bedre der.

5 år siden
5 år siden

det lidt forskel men vil nok sige faktisk er det lokale bibliotek et af mine favorit steder når jeg skal skrive, her er små studiet rum som giv mig ro til gå ind i min lille skriv boble, men ellers er min telefon et godt sted her kan jeg tag notater eller hvis jeg høre noget fedt som jeg vil ha flette ind i tekst men jeg fortrække at vær der hjem når jeg læser korrektur her har jeg mulighed for få det ud på papir hvor jeg læse dem igennem

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hvordan foretrækker du at sidde og skrive? er startet 27/11-2018 23:08 af Christian Bangsgaard Køster (koebben) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

45Dagens DJ
2 dage, 14 timer siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
8 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
8 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
24 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 4 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 13 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 25 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 7 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 14 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 15 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 18 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 19 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 21 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 22 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
3 måneder, 29 dage siden · Savanti

Ordet er frit

1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 22 dage siden · Skriverkunstner
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 17 dage siden · cell
521Kontraster
5 måneder, 25 dage siden · Brehmer
1Spørgeskema; Hjælp mig lige med min...
11 måneder, 3 dage siden · Snowlion
1Pennemakker efterlyses (ihærdigt)
11 måneder, 27 dage siden · ScribblyCat
4Se verden i et nyt lys!
1 år, 1 måned siden · heksemutter
35Mellemgaard - et forlag i frit fald
1 år, 2 måneder siden · Bullensohn
5Er jeg den eneste, som savner en pe...
1 år, 3 måneder siden · Eddie
0Wadskjær Forlag
1 år, 3 måneder siden · RBAN
4Hvordan håndterer man skriveblokade...
1 år, 4 måneder siden · grkemacar
2Boganmeldelser
1 år, 6 måneder siden · Brit Skovgaard
140Dagens Vits
1 år, 7 måneder siden · leviP
27Chatten
1 år, 8 måneder siden · grkemacar
15Gang i lidt større projekter: Novel...
1 år, 8 måneder siden · Eddie
1Selvudgivelse, momsfritagelse og Am...
2 år siden · Turse
0Alt er relativt
2 år siden · Ansu
2Feedback søges til min novellepodca...
2 år siden · Stenfisker