Bøger, forlag og litterært · Hvilke børnebogsforlag skal jeg kontakte?

3 svar
Senest opdateret 5 år siden · 3 bruger(e) deltager
5 år siden

Hej Alle sammen

I starten af året fik jeg udgivet en humoristisk børnebog i rimform, der indtil videre har solgt ca. 500 eksemplarer.


Nu er jeg så ved at være færdig med to'eren, og skal til at sende den til forlag. Det der er mit dilemma er dog, at jeg ikke er særlig tilfreds med det arbejde mit gamle forlag har leveret, det gælder især uprofessionel kommunikation, og manglende engagement. Af de 500 solgte har jeg solgt omtrent halvdelen selv, og der har ikke været nogen interesse i fælles markedsføring osv.


Derfor leder jeg i virkeligheden efter en større samarbejdspartner. Der selv vil levere noget markedsføring, da jeg er interesseret i at se hvad det kan drives til, hvis forlaget er lige så engageret som jeg er.


Det skal siges at jeg bl.a. selv stod for at finde illustrator, og at jeg har udviklet et show som jeg tager ud med på skoler og børnehaver for at promovere bogen (og har været ude omkring 50 steder)


Når det kommer til samarbejdspartnere er der dog flere elementer at have ind over.

For det første vil jeg gerne have samarbejde med nogle der er engagerede i udgivelse, salg osv. også da jeg har planer om at udgive omtrent en bog om året, har jeg interesse i et samarbejde med nogle, som kan være vedvarende - en redaktør man kan spare med, er derfor også at foretrække.

For det andet vil jeg selvfølgelig gerne have et forlag med et lidt større navn, dog er jeg ikke interesseret i at det er så stort at jeg drukner i mængden, et forlag der har 30-50 udgivelser årligt forestiller jeg mig er ideelt.

i forhold til royalties, så har jeg set at flere af de mindre forlag tilbyder 50/50 efter udgifterne er dækket, da jeg forventer at kunne sælge første oplag rimelig hurtigt er dette at foretrække frem for eksempelvis en 10 eller 20%'s aftale.


er der nogle der ved hvilke standardaftaler man har på børnebøger ved de større forlag?

Det skal også nævnes at jeg selv har en illustrator og at når bogen sendes ind, så er illustrationerne færdige.


Hvad tænker i? er der nogle børnebogsforlag som i forestiller jer kunne være interessante?
Kan jeg tillade mig at sende til flere forlag på en gang? jeg vil meget gerne have bogen ud til jul.

5 år siden
5 år siden

Du har fået et forlag til at udgive. Det er en gevinst i sig selv.
Du har selv solgt 250 bøger. Det er rigtig flot klaret!
Forlaget har også solgt 250 eksemplarer. Det er da flot for en rimet børnebog??
Jeg hører ikke til de højt stilende forfattere. Og mit salgstalent er på sinkestadiet. Men jeg ville være yderst tilfreds med 500 solgte bøger.

Men hvis du vil henvende dig til andre, kan du da sagtens sende manus til flere forlag.
Forlagene entrerer jo også med mange forfattere på en gang.

Jeg kender godt det med "pænheden." Men jeg har dårlige erfaringer med det. Det har aldrig gjort noget for mig at være pæn og korrekt. Hvad jeg har spildt af tid på at vente på et nej, eller slet ikke få svar overhovedet.
Jeg husker et forlag som lod laang tid gå. Så tænkte jeg, at jeg måtte nok vente et stykke tid endnu. Det føltes uhøfligt at rykke for et svar.
Så jeg ventede. Og så ringede jeg til dem. "Næ - de mente vist ikke at have fået et manuskript fra mig." Men de lovede at undersøge sagen. Jeg ringede så nogen tid senere. "Jo - nu havde de fundet manuskriptet. Og svaret var nej." Det var Hernov.

Andre forlag går sammen i en slags redaktionsfællesskab. Så bliver de i fællesskab enige om at sige nej. Det vil sige at hvis man får nej, så har man fået nej fra fem forlag eller lignende.
Man må frygte den dag hvor alle forlagene slutter sig sammen. Så har en forfatter kun ét skud i bøssen.
Man må selvfølgelig se det fra den positive side. Man skal kun printe ud én gang. Det sparer en masse papir, blæk og porto. Men ---!

Derfor mener jeg at man som forfatter skal være glad for dem der har sagt ja.

5 år siden
5 år siden
#2 Polo

Jeg har selv udgivet på et forlag, som altså sagde "ja" - og jeg ville ikke vende tilbage til dem under nogen omstændigheder.
Hvis man har haft en succes, er der vel intet galt i at forsøge at få mere ud af næste ombæring. Det hedder ambition, det er fremdrift, er det! Det er nemt at finde forlag på internet, men der bliver færre og færre rene børnebogsforlag, hvis det er det, der efterlyses. Der er et, der hedder Alvilda, der er Carlsen og et, der drives fra Helsingør, som hedder ABC - udelukkende et børnebogsforlag, så vidt jeg ved. Jeg kender en, som engang kontaktede indehaveren af ABC - det endte ikke med udgivelse som resultat, men vedkommende fik dog en god og inspirerende behandling.
Men fordi det er et større forlag, er det jo ikke nødvendigvis deres mængde, man drukner i. Det er vel mere den samlede mængde af udgivelser i bogverdenen.
Mht aftaler, så meld dig ind i Dansk Forfatterforening og få hjælp og oplysning der. Hvis dit forlag ikke er et anerkendt forlag men er f.eks. et selvudgiverforlag, så er der også noget, der hedder associeret medlem - det er lidt dyrere.

5 år siden
5 år siden

Tak for svar, jeg tror i virkeligheden bare jeg søger et forlag med mere engagement, hvor samarbejdet bliver taget seriøst og kommunikationen iorden, - og det jeg lytter efter er måske også erfaring med de forskellige forlag, da et langsigtet samarbejde er målet

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hvilke børnebogsforlag skal jeg kontakte? er startet 27/03-2019 17:14 af mandeniskoven og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

45Dagens DJ
1 dag, 13 timer siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
7 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
7 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
23 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
29 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
29 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 3 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 12 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 24 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 6 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 13 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 14 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 17 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 18 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 20 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 21 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
3 måneder, 28 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 11 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
4 måneder, 23 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
5 måneder, 2 dage siden · heksemutter

Bøger, forlag og litterært

8Poesi forlag søges
5 måneder, 2 dage siden · heksemutter
3Forlags forretnings-model
5 måneder, 24 dage siden · Ansu
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
8 måneder, 4 dage siden · heksemutter
0Hvilket forlag passer til min bog?
11 måneder, 17 dage siden · David H
0Erfaringer med forlagene Wadskjær o...
1 år siden · Asger Nørlund
0Harry Potter - for yngre børn?
1 år, 3 måneder siden · Løvinde
7Anbefalinger til forlag?
1 år, 7 måneder siden · Krimi4Y
4Søger kritik af Digtsamlings opsætn...
2 år siden · Ansu
3Valg af forlag til digtsamling
2 år siden · belmindelig
0Presse meddelse.?
2 år siden · JesperSB
75Bibelen
2 år siden · Engbo
11Brug af kommentarer?
2 år siden · Pia Hansen
20En udfordring med Den fede mand af ...
3 år siden · Morpheus
710 trælse brølere...
3 år siden · K.B. Assenholm
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
3 år siden · TheProject
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
3 år siden · Kafkaesque
2Antal digte i digtsamling
3 år siden · dino
11Bestillingsforfattere?
3 år siden · dino
5Corona og forlagsbranchen
4 år siden · JohannesB
16Fusk i forlagskonstrakten?
4 år siden · Skribenten47
10Hvor pænt/positivt er dette afslag?
4 år siden · NAHansen