2Fra Længslen
I blikkene, klare og rene · Mødes de nøgne sjæle · Hvor ord erstattes... [...]
Digte
11 år siden
4Bruce Willis, det er jeg
handskerne findes, de lyseblå · det hvide stof · på mine fingre, med ... [...]
Digte
11 år siden
4To - Et
meget har du budt mig · i alle disse år · du har pint og plaget · pille... [...]
Digte
11 år siden
5Savnet af Sorgløshed
Der var engang · Hvor jeg var sorgløs · Hvor døden var noget · Jeg læst... [...]
Digte
11 år siden
1Luder alene
hvor end jeg nu kigger · jeg møder mig selv · når spejlbilleder vandr... [...]
Digte
13 år siden
1To slags mødre
Der findes to slags · af mødre omkring · den ene hun stråler · og smile... [...]
Digte
13 år siden
0Ren Zen
En plasken · En sjasken · Fra barndommens minder · En søvndyssen tyssen... [...]
Digte
13 år siden
2Kære død
Du tror det vel næppe · med lykken er min · ja lige nu er den · en lill... [...]
Digte
13 år siden
1Mørkets Ranker
Jeg er træt og går til ro · lukker mine øjne to · men så kommer natte... [...]
Digte
14 år siden
0Mange
Jeg drømte om dig i nat · Det er mange år siden · Eller · Hvor mange er... [...]
Digte
14 år siden
0Æblerne
æblerne i haven hænger lavt · græsset må ikke betrædes · endnu · duften... [...]
Digte
14 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Camilla Moe (f. 1975)
Der er mange forskellige slags skabe.

Der er det konkrete skab. Der hvor vi lægger alt vores tøj ind, så vi har et større overblik over vores ting, og så det ikke ligger og roder.

Så er der de andre skabe. Det er de skabe som indeholder de mere uhåndgribelige ting.
Der er lidenskabe. Skabe som indeholder føleleser, lyst og energi. Et lidenskab kan indeholde alt lige fra mennesker til hobbyer eller arbejde. Disse former for skabe er meget forskellige. Både i deres størrelser, i deres form og i deres indhold.
Nogle skabe har man bygget op fra bunden. Nogle skabe har man fået delene og samlet selv. Og nogle skabe får man som de er. Der er mennesker som aldrig finder ud af at de har sådan et skab og derfor smider de rundt med deres ting og sager så det ligger og roder over det hele. Et stort rod og kaos. Og eet eller andet sted står der et tomt og ubrugeligt skab tilbage og samler støv.

Så er der skabe, som indeholder alt det man ikke gider tænke på eller lave.
Disse skabe hedder dovenskabe. Disse skabe kan indeholde meget, men de er ikke særligt fleksible som lidenskabene.
Dovenskabe har et maksimum før de springer op og lader indholdet falde ud. De er kun bygget til at beholde et vis kvantum af ting i en kortvarig periode. De er en slags transitskabe. Et venteskab, inden man tager sine ting ud og lægger dem i et andet skab. Dovenskabe kan også være meget utilregnelige. Nogle af dem springer op før tid. Selvom de måske ikke indeholder særligt meget.

Af andre skabe har vi det lidt mere håndgribelige. Ægteskabet. I ægteskabet er der kun plads til 2 mennesker. Det er simpelthen bygget med den hensigt. Når man først er gået ind i ægteskabet, er det svært at træde ud af det igen. Ikke fordi man ikke kan. Men for at kunne komme ind i ægteskabet, skal man have en nøgle til det. Og for at få nøglen er der nogle regler der skal opfyldes. Disse regler skriver man under på overfor hinanden og dernæst får man udleveret eet styk nøgle. Kun een nøgle til 2 mennesker. Hvis eet af disse mennesker så en dag fortryder at være inde i skabet, og vedkommende IKKE er den der er i besiddelse af nøglen, er der forskellige metoder til at få vristet nøglen ud af modparten.
De kan være enige om at låse sig selv ud, men dette tilfælde er sjældent. Personen kan overtale modparten, men dette sker næsten aldrig uden kamp. Og hvis personen IKKE kan få nøglen fra modparten, er den sidste mulighed at bryde ud af skabet med vold. Nogle mennesker opgiver at få nøglen, så de bliver i skabet, selvom de næsten ikke kan trække vejret.

Uanset hvem det er der har nøglen, vil det aldrig blive uden kamp, hvis een af dem beslutter sig for at ville ud.

I nogle tilfælde kan man også blive smidt ud af skabet. Det drejer sig om de skabe, hvor den ene bevidst eller ubevidst har slæbt en helt tredje part med ind. Og da skabet kun er bygget til 2 personer, vil pladsen blive så trang, at skabet på eet eller andet tidspunkt bryder sammen. Disse skabe kan sjældent bygges op igen og hvis de bliver, vil de aldrig komme til at ligne det oprindelige.
Mange mennesker låser sig ind i disse skabe uden at have tænkt over hvad de går ind til og det er først når de sidder derinde, at de finder ud af hvad de har gjort. Det kan blive en traumatisk affære for begge parter. Og især for ægteskabet.

Men der findes også andre skabe. Skabe som ikke er venlige.
Skabe som indeholder vrede, afstumptehed og dårlige tanker.
Disse skabe hedder arrigskabe.
Arrigskabe er som regel meget små og lavet af granit. Selvom disse skabe er mindre end de andre skabe, så kan de indeholde utroligt meget før de går i stykker. Der er altid en kode på disse skabe. Men der er ingen der ved hvad koden er, før det er for sent. Nogle gange kan proffessionelle mennesker finde frem til koden, men risikoen for at døren pludselig springer op og indholdet vælter ud, gør, at det kan være meget farligt at prøve, at åbne dem.
Arrigskabe er en tikkende bombe, men kan desarmeres med proffessionel hjælp.

Der findes mange flere skabe. Skabe som stille og roligt bliver fyldt uden at vi ved det.
men vi har behov for disse skabe, fordi ellers vil der ligge en masse ting og sager og flyde rundt over det hele.
Skabe giver orden i det kaos vi har. Man skal bare sørge for at rydde op og smide ud i dem engang imellem.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 26/05-2003 17:23 af Camilla Moe (moe) og er kategoriseret under Essays.
Teksten er på 795 ord og lix-tallet er 25.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.