3Sagen om det forsvundne horn
Hvis De ikke bryder dig om at læse historier af den slags, som je... [...]
Blandede tekster
11 år siden
2Kisteglæde
Kom dog ud af dit renselseskar · nu er du satan mig renset nok · Din ... [...]
Digte
11 år siden
4Jack Watergun i fuld vigør
Solen brændte i Outtown. Nogle svært bevæbnede mænd havde med ove... [...]
Blandede tekster
11 år siden
2Mine mange liv - 2. udgave
Ifølge tilhængerne af reinkarnation har vi levet i tidligere tids... [...]
Blandede tekster
11 år siden
3Agent 43½ - Hvad ostemaden skjulte
Agent 43½, som var døbt Jakob Ølhenter, valgte at få morgenmad på... [...]
Noveller
11 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Bjarne Hosbo (f. 1954)
Denne tekst er en tillempet udgave af klummen HOBOS HUMOSOFISKE HJØRNE i Henry George Foreningens blad GEORGE.

Denne lille tekst handler ikke om præster fra Taarbæk som muligvis, muligvis ikke tror på gud, men om pastor Grosbølls pibe. Den handler heller ikke om netop denne pibe. Men om piber og mennesker i medierne.

Hvis en person bliver interviewet i fjernsynet, skal han helst svare så hurtigt som muligt på journalistens spørgsmål. Det er svært at få en tænkepause, så man kan give et ordentligt svar. Men hvis den interviewede har en pibe på sig kan han altid tage et par sug, og derved give sig selv tid til at tænke over svaret – og dét uden pausen virker pinlig på seerne. Er det nødvendigt med en længere pause, kan han eventuelt begynde at stoppe piben, eller kratte den ud.

Cigaretrygere kan mærkværdigvis ikke bruge tricket med et par inhaleringer. Tværtimod vil vedkommende så bare signalere nervøsitet og skjulte hensigter. Desuden er det næsten kættersk at ryge i fjernsynet. Det kan kun kongelige tillade sig.. En pibe, derimod, angiver at personen på én gang er troværdig, tænksom, og har begge ben på jorden.

Men hvad kan vi ikke-piberygere gøre for også at skaffe os en tænkepause? Det nytter ikke at anvende en lakridspibe, idet dette virker latterligt (skønt det jo egentlig ikke er det). Heller ikke en stor slikkepind vil kunne gøre nytte.

Måske kunne den interviewede i sin jakkelomme have en lille fisk af plastik. Denne kunne så forevises for journalisten og seerne, mens han tænkte over sit svar. Hermed ville pausefisken så atter komme til ære og værdighed. - Til gengæld vil man så hverken virke troværdig eller tænksom.

Eventuelle forslag til løsning af problemet kan sendes til ITFIPI - Udvalget til Tænkepausens Fremme for Ikke-piberygende Interviewofre - c/o Fyldepennen.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 08/09-2003 04:51 af Bjarne Hosbo (hosbo) og er kategoriseret under Filosofihulen.
Teksten er på 301 ord og lix-tallet er 38.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.