3Os, dem, vi og intet
At forsvinde, uden at have afsat sig spor. · At blive glemt. · Ingen ... [...]
Digte
10 år siden
1Parkeringsplads
En ensom gadelampe oplyser vore krakelerede parkeringsplads. · Sted... [...]
Digte
11 år siden
3Et arbejde
kraftig Desaturation · Faldende blodtryk. · Dyspnø · Efterfølgende Inge... [...]
Digte
11 år siden
7Det du ikke ønsker at forholde dig til
Gamle venner. · Det stikker i hjertet. · En samtale over nettet. · " De... [...]
Blandede tekster
11 år siden
1Handlingslammet
" se mig i øjnene, og sig at du er stolt af mig! " · Håret fra den ... [...]
Blandede tekster
11 år siden
0Tjære
"At krybene taler så højt til mig, er ikke et bevidst valg jeg gø... [...]
Blandede tekster
13 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Thomas Sørensen (f. 1985)

I et lille skib af krystal sejler en skipper mod månen.
Skæret fra Mr. Moon oplyser barndommens galion.
På dækket står han med træben og klap for øjet.
Benet havde en glubsk haj sat næsen op efter og øjet havde han tabt i et spil til galionsfiguren.
Med piben i munden og tankernes søkort ved sin hånd.
Sirenernes ensomme sang får en tåre til at trille.
Det saltvands hærdede ansigt gør rynker i skæret fra et fortidigt liv.
De klare øjne ser hvalens finne og det længselsfulde hyl forsvinder i tågebankerne.
Roret er af blå tulipaner og masten af hærdet stål.
Papegøjen i stævnen skræpper "se jorden er rund!".
Og frygten for den flade jord forsvinder fra den gamle skippers sind.
Gale hajer driver om skibet for maddingen er lagt.
Måger i stjernernes glimt forsvinder i mørke skyer.
Kærligheden og smerten fra den flyvende hollænder føles som i går.
Så tårevædet og ensomt var synet af spøgelsesskibet i det gamle fotoalbum.
Og besætningens stemmer giver ekko ude mellem de frosne klipper.
Skipperen skåler med skarven med et gådefuldt smil på de sprukne læber.
Og skarven ved ikke hvad den skal tro mere for spillet har taget en underlig drejning.
Postkort, plader, tøj og fotos flyder i en lang hale efter det lille skib og selvfølgelig gør det ondt i det hærdede sømandshjerte.
Han har fundet tungen igen, men bruger den stadig varsomt da skarven stadig er på lur efter at flå den ud igen.
Uglen i masten er begyndt at bruge hovedet igen og kragen ser ugler i mosen.
Men skipper beroliger de to med en stille sang og fuglene skuler surt til hinanden.
Et fyrtårn stiger op af det mørke hav båret i favnen af havfruen.
Og de gale hajer forsvinder skræmt ud i det sorte hav.
Hun giver skipperen kærlighed og de elsker på dækket.
Hun forsvinder igen.
Men fyrtårnet erstatter masten og pludselig kan skipper se.
Han fjerner klappen og en mørk perle lyser fra øjenhulen.
Og papegøjen giver ham et venskabeligt kram og de griner sammen og tænker på de gode gamle dage.
Og sådan forsvinder glasskipperen i tågebankerne med et smil på læben og forsvinder som en lille prik i horisonten.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 15/12-2003 13:10 af Thomas Sørensen og er kategoriseret under Digte.
Teksten er på 366 ord og lix-tallet er 31.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.